Sökning: "verbalt arbetsminne"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden verbalt arbetsminne.

  1. 1. Att läsa högt tillsammans : En kvalitativ studie om språkutveckling och dialogisk högläsning i grundskolan F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Valentina Koutcho; [2023]
    Nyckelord :Reading aloud; dialogical reading; sociocultural theory; language development; qualitative method; Högläsning; dialogisk högläsning; sociokulturell teori; språkutveckling; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera lärares uppfattningar om betydelsen av dialogisk högläsning för elevers språkutveckling samt hur de tillämpar metoden i praktiken. En kvalitativ metod används i form av semistrukturerade intervjuer med lärare som arbetar på grundskolans årskurser F-3. LÄS MER

  2. 2. Är generella kognitiva nedsättningar orsaken till matematiksvårigheter?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Karolina Melkstam; [2019]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter MD ; kognitiva förmågor; pedagogisk utredning; logisk förmåga; läsförmåga; spatial förmåga; exekutiv förmåga; verbalt arbetsminne;

    Sammanfattning : Orsakerna till matematiksvårigheter är fortfarandeomdiskuterade. Vissa forskare lyfter fram domänspecifika förklaringar som grundar sig i kvantitativa och numeriska funktioner medan andra inriktar sig mer på generella kognitiva förmågor som arbetsminne och uppmärksamhet. LÄS MER

  3. 3. En studie av ordinlärning med elever i årskurs 3 : Påverkan av fonotaktisk sannolikhet och grannskapstäthet på ordinlärning samt koppling till fonologisk medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Elisabet Hillerström; Erika Stensson; [2019]
    Nyckelord :word learning; phonotactic probability; neighbourhood density; vocabulary; phonological awareness; verbal short-term memory; Ordinlärning; fontaktisk sannolikhet; grannskapstäthet; vokabulär; fonologisk medvetenhet; verbalt arbetsminne;

    Sammanfattning : Examensarbetet bygger på tidigare forskning som visat att två egenskaper hos ord, hög/låg fonotaktisk sannolikhet och hög/låg grannskapstäthet, kan påverka ordinlärning hos vuxna och barn. I examens­arbetet upprepas ett ordexperiment som tidigare genomförts i USA och Neder­länderna. LÄS MER

  4. 4. Narrativ förmåga och verbalt arbetsminne hos en grupp 6-9 åriga internationellt adopterade barn med läpp-käk-gomspalt

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Ida Johansson; Loisa Sandström; [2018-12-13]
    Nyckelord :Internationellt adopterad; läpp-käk-gomspalt; narrativ förmåga; verbalt arbetsminne; adoptionsålder; Internationally adopted; cleft lip and palate; narrative ability; verbal working memory; age at adoption;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöktes den narrativa förmågan och det verbala arbetsminnet hos 56 internationellt adopterade barn i åldrarna 6-9 år. I studien fanns två deltagargrupper; en grupp med unilateral läpp-käk-gomspalt och en grupp utan läpp-käk-gomspalt. LÄS MER

  5. 5. Ordavkodning i senare skolår; effekter av fonologisk bearbetningsförmåga, snabb benämning, ordflöde, ordförråd och arbetsminne

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Frida Lundagårds; Julia Vestin; [2017]
    Nyckelord :Ordavkodning; senare skolår; fonologisk bearbetningsförmåga; fonologisk medvetenhet; fonologiskt korttidsminne; snabb benämning; ordflöde; ordförråd; arbetsminne;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning om avkodningsförmåga i relation till olika språkliga och kognitiva förmågor har i huvudsak fokuserat på avkodning i tidiga skolår och genomförts i en engelskspråkig kontext. Vi känner inte till några studier som undersökt sambanden mellan fonologisk bearbetningsförmåga, snabb benämning, ordflöde, ordförråd, arbetsminne och ordavkodning i senare skolår i en transparent ortografi som svenska. LÄS MER