Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Gymnasistskrivande : En komparativ studie av elevtexter i Svenska 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Elevspråksforskning i skrivande har sedan länge kunnat konstatera påfallande språkklyftor mellan gymnasister, t.ex. avseende betygsgrader och kön. Syftet med studien är att med en didaktisk ansats undersöka skriftspråkliga skillnader mellan elevtexter skrivna inom ramen för Svenska 3. LÄS MER
2. SFI-elevers grammatiska och lexikala kapacitet : Undersökning av SFI-elevers uppnådda PT-nivåer inom morfologin och syntaxen i förhållande till deras verbanvändning
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : I den föreliggande studien undersöktes PT-nivåer inom morfologin och syntaxen uppnådda av 19 SFI-elever som studerade i samma grupp, kurs C. Syftet var att synliggöra och jämföra deltagarnas grammatiska kunskaper. LÄS MER
3. Gymnasieelevers användning av verb i skriftspråk
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : På 1970-talet genomfördes en stor studie Gymnasistsvenska där gymnasisters skriftspråk undersöktes. Den visade att texter skrivna av tjejer och killar språkligt skiljde sig åt på flera punkter. Exempelvis innehöll tjejernas uppsatser fler verb, än vad killarnas texter gjorde. LÄS MER
4. Verbanvändning vid skriftlig produktion hos avancerade inlärare av svenska som andraspråk
Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : Sammanfattning Den här uppsatsen undersöker verbanvändningen i skriftlig produktion hos en grupp avancerade svenska som andraspråkselever. Studien granskar såväl kvantitativa som kvalitativa aspekter i elevernas verbordförråd. LÄS MER
5. Användning av verb hos förskolebarn med språkstörning i jämförelse med ålders- och språkmatchade barn
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Verben är centrala i grammatiska strukturer i språket, det är verben som bestämmer vilka andra ord som ska finnas med i en mening. Denna ordklass representerar rörelse och dynamik ~ språket och gör det levande. Men verben är också komplexa och vållar barn med SLI särskilda problem. LÄS MER