Sökning: "verklighetsbaserad matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden verklighetsbaserad matematik.
1. Cirklar & Kretsar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Allt fler elever som går på de yrkesförberedande gymnasieprogrammen saknar den matematiska kompetens som behövs i deras framtida yrken (Muhrman, 2016). Många faktorer har orsakat detta problem, men en av de viktigaste faktorerna är matematiklärarnas bristande kunskaper om elevernas yrkesmatematik (Muhrman, 2016). LÄS MER
2. "Varför lär vi oss det här?" : En kvalitativ studie av verklighetsbaserad matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Background: Traditional mathematics teaching involves a form of education that is based on educational materials where pupils’ skills are trained through individual silent work. It is currently the kind of teaching that is currently used most in Swedish schools. LÄS MER
3. Praktisk matematik : Ett undervisningsförsök med praktisk matematik i klassummet på gymnasienivå
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med undersökningen var att jämföra praktisk matematik med matematikundervisning som byggde på räknande i lärobok. Jämförelsen handlade om vilken typ av kunskap och vilka lärandeprocesser de skilda sammanhangen gav upphov till. LÄS MER
4. Matematik och Entreprenöriellt Lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Entreprenöriellt lärande (EL) är en pedagogisk form baserad på bl.a. arbetspsykologi och entreprenörskapsteori som anammats av en mängd skolor i Sverige på senare år. Eftersom EL innebär en övergripande reform av skolverksamheten kan matematikämnet i längden inte stanna kvar i gamla mönster. LÄS MER
5. Utomhusmatematik : möjligheternas pedagogik
Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionenSammanfattning : Varierat arbetssätt ger möjlighet till nyfikenhet och lust att lära. Oftast är matematiken för abstrakt för eleverna. Utomhusmatematiken ger tillfälle till att arbeta konkret och detta ser vi som ett komplement till den vanliga undervisningen. Syftet är att undersöka möjligheter med utomhusmatematik ur inlärningssynpunkt. LÄS MER