Sökning: "verksamhetsperspektiv i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden verksamhetsperspektiv i förskolan.

  1. 1. Perspektiv på undervisning i förskolan med rötterna i en omsorgstradition : dokumentanalys av några förskolors utvärderingsdokument

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Karlsson Camilla; [2020]
    Nyckelord :undervisning; lek; metod; förskollärare; ansvar;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att identifiera några förskollärares olika perspektiv på undervisning i förskolan och ställa dessa i relation till varandra och tidigare forskning. Studien fokuserar på undervisning ur ett verksamhetsperspektiv, dvs hur begreppet undervisning uttrycks i text av förskollärarna. LÄS MER

  2. 2. TAKK – en del i en tillgänglig lärmiljö i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Brandt; Annika Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Delaktighet; Kommunikation; Flerspråkighet; Förändringsarbete; Inkludering; Organisation; Tecken som Alternativ Kompletterande Kommunikation TAKK ;

    Sammanfattning : SammanfattningEriksson, Annika & Brandt, Sara (2019) TAKK- en del i en tillgänglig lärmiljö i förskolan (Sign Supported Speech – a Way to Achieve an Accessible Learning Preschool Enviroment) en kvalitativ studie om förskolechefers och specialpedagogers syn på TAKK som en utbildningsinsats i förskolan. BakgrundVi arbetar som förskollärare i en kommun som har bedrivit utbildningsinsatser under ett antal år för att utbilda pedagogerna i TAKK. LÄS MER

  3. 3. Systematiskt kvalitetsarbete på förskolor sett ur tre ledningsnivåer : Ansvarsskillnad och verksamhetsperspektiv i kvalitetsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Johanna Fredholm; Linda Larsson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; kvalité; ledningsnivåer; profession; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Barn anses idag som kompetenta och sociala aktörer där dagens vårdnadshavare kräver en förskola med hög kvalité för sina barn. Forskning visar att kvalité är ett rörligt begrepp som förknippas med sin samtid samt ett kulturellt och socialt sammanhang, där bedömningen av kvalitén är subjektiv och beror på åskådarens perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Handledning som specialpedagogisk insats : En studie om verksamhetsbesök med reflekterande samtal som handledningsmodell i förskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Camilla Holmquist; [2016]
    Nyckelord :Handledningsmodell; handledning; perspektivbyte; ”reflekterande samtal”; relationer;

    Sammanfattning : Syfte: är att undersöka handledning som specialpedagogisk insats i en förskolekontext på två förskolor i en mellanstor kommun, utifrån handledningsmodellen "verksamhetsbesök med reflekterande samtal". Studien avser undersöka vad handledningsmodellen kan innebära utifrån pedagoger, förskolechefer och specialpedagogers beskrivningar, hur verksamhetsbesök med reflekterande samtal kan upplevas av de samma, samt vilken utveckling pedagoger, förskolechefer och specialpedagoger upplever har skett i förskolans verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Talet om barn i specialpedagogisk handledning inom förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Charlotta Ström; [2014-04-22]
    Nyckelord :specialpedagogik; konsultativ handledning; reflekterande handledning; barnperspektiv; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur specialpedagoger och pedagoger talar om barn i specialpedagogisk handledning inom förskolan. I handledning av pedagoger i förskolan urskiljs två olika sätt att handleda, konsultativ handledning respektive reflekterande handledning. LÄS MER