Sökning: "verksamhetsteori"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade ordet verksamhetsteori.

  1. 1. Utländska lärare i en ny läraridentitet : En kvalitativ studie om professionella och kulturella utmaningar och möjligheter i ett nytt skolsystem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Cheyrine Abazeed; Alkatmah Reham; [2023]
    Nyckelord :lärarens kulturella bakgrund; professionalitet; utländska lärare; verksamhetsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka utländska lärares upplevelse av professionella och kulturella utmaningar och möjligheter de möter som lärare i Sverige. För att besvara studiens syfte formulerades följande frågeställningar:  ●      Vilka professionella utmaningar och möjligheter möter utländska lärare i den svenska skolan?  ●      Vilka kulturella utmaningar och möjligheter möter utländska lärare i den svenska skolan?    En kvalitativ forskningsmetod följdes där sju semistrukturerade intervjuer genomfördes med verksamma legitimerade lärare som valdes genom kriteriebaserat urval. LÄS MER

  2. 2. ”Alltså, det är mycket skolmiljö kring det” : En kvalitativ studie om fritidslärarens förutsättningar att påverka utformningen av den fysiska inomhusmiljön på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Nathalie Bygren; Kajsa Dahlberg; [2022]
    Nyckelord :leisure teachers; indoor physical environment; pedagogical conditions; principals; acti-vity theory; fritidslärare; fysisk inomhusmiljö; förutsättningar; rektor; verksamhetsteori;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med examensarbetet har varit att bidra med kunskap om fritidslärares förutsättningar att påverka utformningen av den fysiska inomhusmiljön på fritidshemmet. Studiens syfte uppnås med hjälp av frågeställningarna som fokuserar på vilka förutsättningar fritidslärarna har och ges i dagsläget enligt rektorerna och fritidslärarna. LÄS MER

  3. 3. "Jag vill kunna genomföra mitt uppdrag" : En fallstudie om personalinflytande på en förskola

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Egil Karlow; [2022]
    Nyckelord :Employee participation; preschool; pedagogics; activity theory; Marx; management; trust.; Personalinflytande; förskola; pedagogik; verksamhetsteori; Marx; styrsystem; tillit.;

    Sammanfattning : Detta är en fallstudie om personalinflytande på en förskola. Studien belyser vad som möjliggör och vad som förhindrar personalens inflytande i verksamheten. Behovet av kunskap inom detta område är kopplad till frågan om hur tillitsbaserade former, för styrning av de offentliga verksamheterna, ska kunna utvecklas. LÄS MER

  4. 4. Omvärldsanalys av samhällskritisk verksamhet, en tillämpad studie på Katastrofmedicinskt centrum

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva system

    Författare :Markus Wærnér; [2022]
    Nyckelord :Omvärldsanalys; Omvärldsbevakning; Verksamhetsteori; Aktivitetssystem;

    Sammanfattning : Denna studie är en del av ett forskningsprojekt inom Katastrofmedicinskt centrum (KMC) som gårut på att undersöka hur arbetet med omvärldsanalys av samhällsviktig verksamhet utförs av engrupp inom KMC . Ett antal befattningshavare inom KMC med uppdrag att göraomvärldsbevakning och omvärldsanalys intervjuades. LÄS MER

  5. 5. Lärmiljöer i förskolan : - En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar om inomhusmiljön på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Olsson; Maja Lundman; [2022]
    Nyckelord :fokusgruppsintervju; inomhusmiljö; lärmiljö; pedagogers uppfattningar; verksamhetsteori;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt pedagogers uppfattningar om inomhusmiljön på förskolan, samt vad de anser som viktiga faktorer i utformandet. Vi har undersökt detta genom att använda oss av fokusgruppsintervjuer som metod, där vi har intervjuat sju arbetslag där två pedagoger per arbetslag har deltagit. LÄS MER