Sökning: "verksamhetsutveckling på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden verksamhetsutveckling på förskolan.

  1. 1. "Då kan du klä ut dig till en ytspänning" - Reflektionens potential för kompetensutveckling och ökad kvalitet i förskolan : En kvalitativ studie om hur diskursiva praktiker möjliggör kompetensutveckling i individuella reflektioner och i gemensamma arbetslagsreflektioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Elsa Bergkvist; [2023]
    Nyckelord :Collaborative reflection; Competence development; Individual reflection; Pre-school; Förskola; Gemensam reflektion; Individuell reflektion; Kompetensutveckling.;

    Sammanfattning : Preschool workteams, must continuously and systematically monitor children's development and evaluate the opportunities the education offers for children to develop and learn in accordance with the curriculum. This qualitative study deals with reflection from a socio-cultural perspective where differences between individual reflection and collective workteam reflection are examined in relation to the preschool's work with quality and operational development. LÄS MER

  2. 2. Förskollärare och jämställdhetsuppdraget. : Förskollärares syn på jämställdhetsuppdraget och deras strategier för att motverka begränsande könsmönster i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :My Månsson; Maja Olsson; [2023]
    Nyckelord :Könsmönster; Jämställdhetsuppdrag; Förskola; Förskollärare; Feministisk poststrukturalism;

    Sammanfattning : Tidigare forskning och myndighetsrapporter visar att förskollärare upplever ett stort tolkningsutrymme och oklarhet i arbetet med förskolans jämställdhetsuppdrag. Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares syn på förskolans jämställdhetsuppdrag i relation till begränsande könsmönster samt vilka strategier de använder i arbetet med att motverka begränsande könsmönster. LÄS MER

  3. 3. Ekologisk hållbar utveckling i förskolan genom att använda återbruksmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ebba Davidsson; Isabell Zakrisson; [2023]
    Nyckelord :Ekologisk hållbar utveckling; återbruksmaterial; förskola; förskollärares uppfattningar; förskollärares förutsättningar.;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker förskollärares uppfattningar om ekologisk hållbar utveckling samt hur de beskriver att de arbetar med det i förskolan. I Läroplanen för förskolan (Skolverket 2018) beskrivs hållbar utveckling utifrån tre dimensioner: social, ekonomisk och ekologisk. Denna studie är inriktad på ekologisk hållbar utveckling. LÄS MER

  4. 4. Verksamhetsutveckling genom kollegialt lärande : Verksamhetsutvecklarens roll ur förskolläraren och barnskötarens perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Yazici Zehra; [2022]
    Nyckelord :kollegialt lärande; ledarskap; transformativt ledarskap; utvecklingsprocess; verksamhetsutvecklare; verksamhetsutveckling;

    Sammanfattning : Denna intervjustudie riktar sig till att tillföra kunskap om hur verksamhetsutvecklaren kan bidra till utveckling inom utbildningsuppdraget genom kollegialt lärande. Undersökningen utgår ifrån förskollärarnas och barnskötarnas perspektiv. Med en infallsvinkel inom ledarskapsteorin undersöks verksamhetsutvecklarens roll i denna studie. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogers möjligheter och omöjligheter : En studie om specialpedagogers inflytande i det systematiska kvalitetsarbetet inom förskolan

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Malin Ingvaldsson; Åsa Svensson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; Lärmiljöer; Rektorer; Specialpedagoger; Specialpedagogisk kompetens; Systematiskt kvalitetsarbete; Utvecklingsmöjligheter;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka specialpedagogers inflytande och arbete med det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan. Det presenterades utifrån två frågeställningar som inriktade sig på att belysa specialpedagogers beskrivningar utifrån sin roll gällande det systematiska kvalitetsarbetet, samt hur det skulle kunna främja verksamhetens utvecklingsarbete. LÄS MER