Sökning: "verksamhetsutveckling på förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 35 uppsatser innehållade orden verksamhetsutveckling på förskolan.

  1. 21. Handledning ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eva Klintbo; Carina Kristensson; [2015]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; förhållningssätt; förskola; handledning; systemteori;

    Sammanfattning : AbstractKristensson, Carina och Klintbo, Eva (2014) Handledning ur ett specialpedagogiskt perspektiv, En studie av sex specialpedagogers syn på handledning i förskolan (Tutoring from a Special Educational Perspective). Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola BakgrundVi upplever att specialpedagogisk handledning är något som pedagoger i förskolan allt oftare efterlyser och att det är ett av våra främsta verktyg som specialpedagoger för att ta till vara och utveckla kompetens i förskolan. LÄS MER

  2. 22. Pedagogisk dokumentation i förskolan : som grund för verksamhetsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Admira Bilalovic; Ranka Antunovic; [2015]
    Nyckelord :Pedagogisk dokumention; kommunikation; det kompetenta barnet; barns delaktighet; postmodern teori;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa intervjustudie är att undersöka hur ett antal förskollärare uttrycker sig om pedagogisk dokumentation, samt barns delaktighet i detta arbete. Genom att intervjua sex förskollärare fann vi att pedagogisk dokumentation används i förskolorna som ett kollektivt arbetsverktyg. LÄS MER

  3. 23. Röster från handledning. Ett redskap för verksamhetsutveckling

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Liv Hyltén-Cavallius; [2014-04-03]
    Nyckelord :förskola; verksamhetsutveckling;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att med grund i en livsvärldsansats beskriva hur tre förskolelärare i ett arbetslag upplever specialpedagogisk handledning. Den kvalitativa ansatsen avser att besvara vilka arbetssätt och situationer pedagogerna förändrar i anslutning till handledningen och hur arbetssituationen för arbetslaget utvecklas. LÄS MER

  4. 24. ”På samma sätt som alla barn, med vänlighet och respekt” : En kvalitativ studie om mångkulturellt arbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Karin Andersson; [2014]
    Nyckelord :Preschool teachers; preschool; multiculturalism; basic values; language; Förskolans lärare; förskola; mångkultur; värdegrund; språk;

    Sammanfattning : Den kvalitativa studiens syfte var att analysera, beskriva och förstå skollednings och lärares uppfattningar kring mångkulturellt arbete i förskolan, samt deras betydelse för förskolans verksamhet. Studien utgick från sociokulturell teori och byggde på intervjuer av skolledning och förskollärare på en mångkulturell förskola. LÄS MER

  5. 25. Specialpedagog i förskolan - en flerdimensionell yrkesroll

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Eva Paulsson; [2013-02-28]
    Nyckelord :specialpedagog; specialpedagogik; yrkesroll; förskola;

    Sammanfattning : Syfte: Studien avser att undersöka den specialpedagogiska yrkesrollen i förskolan. För att utforska detta utgår jag från följande frågeställningar: • Hur uppfattar specialpedagogerna sin yrkesroll, sina arbetsuppgifter och vad som är kärnan i det specialpedagogiska arbetet i förskolan? • Hur uppfattar enhetscheferna för elevhälsan specialpedagogernas yrkesroll och före-liggande arbetsuppgifter? Teori: Studiens teoretiska ram är inspirerad av fenomenografin och kopplas också samman med teorier kring professioner. LÄS MER