Sökning: "vetenskap gymnasiet"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden vetenskap gymnasiet.

  1. 6. Lärares och elevers upplevelser av undervisning om tro och vetenskap : Ett jämförande av religionslärares och elevers upplevelser av neutralitet i undervisningen kring relationen mellan tro och vetenskap på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Niklas Ekbom; [2019]
    Nyckelord :andrafiering; Masoud Kamali; neutralitet; religion; religionsdidaktik; utbildning; vetenskap;

    Sammanfattning : The following report is aimed to compare how teachers and students experience teaching when it comes to the subject of religion named Religionskunskap 1 in Swedish upper secondary education (high school), and particular teaching about the relationship between science and religion which is to be a part of the subject regarding to the curriculum. The report uses the method of a digital survey and is focusing on whether the two perspectives science and religion are given an equal amount of time during teaching, if the books and other material used during teaching gives an unbiased version of both perspectives, if the teaching regarding science and religion is neutral in total and if teachers and students find it worrying if the teaching regarding science and religions are not unbiased. LÄS MER

  2. 7. Om högstadieelevers intresse i teknik och möjligheten för läraren att påverka intresset genom sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Catharina Erlich; [2018]
    Nyckelord :Intresse för teknik; begreppet teknik; teknik i skolan; teknikundervisning; teknik i vardagen; gymnasieval;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet har sin utgångspunkt i Skolinspektionens rapport 2014 som visar på stora brister i teknikundervisningen i grundskolan och på ett minskande intresse för teknikämnet hos högstadielever, särskilt hos flickor. En oro finns att elever i framtiden inte väljer en teknisk karriär. LÄS MER

  3. 8. En observationsstudie av momentet religion och vetenskap i religionskunskap 1 på gymnasiet

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Charlotte Ljunggren; [2017]
    Nyckelord :religion och vetenskap; religionsdidaktik; diskursanalys; relativism och rationalism;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur undervisningen om religion och vetenskap i religionskunskap 1 på gymnasiet kan vara konstruerad i klassrumspraktiken, det vill säga vad som presenteras angående förhållandet mellan religion och vetenskap, samt vad som sker i interaktionen mellan läraren och eleverna. Studien bygger på observationer av en klass och deras lärare under momentet religion och vetenskap. LÄS MER

  4. 9. Lean i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :Mikael Brink; Mario Catagay; [2016]
    Nyckelord :Vetenskapens Hus; technical science; school program; laboratory exercise; Lean production; productive questions; Vetenskapens hus; Teknik; skolprogram; laboration; Lean produktion; produktiva frågor;

    Sammanfattning : I denna rapport kommer vi att beskriva hur vi skapat och utvecklat ett skolprogram på Vetenskapens Hus (VH) i samarbete med Scania. Skolprogrammen på VH består av en teoretisk del och en laboration som riktas till elever i grundskolan och på gymnasiet. LÄS MER

  5. 10. Vetenskap och humanism i läromedel : En läromedelsanalys i religionskunskap

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linn Sundholm; [2015]
    Nyckelord :religion och vetenskap; humanism; läromedel;

    Sammanfattning : Sammanfattning Relationen mellan religion och vetenskap är uttryckt i Skolverkets förmågor för ämnet religionskunskap på gymnasiet. Men hur presenteras det och humanism i läromedel för gymnasiet? Jag har i min undersökning av vetenskap och humanism som livsåskådning genomfört en läromedelsgranskning. LÄS MER