Sökning: "vetenskaplig argumentation"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden vetenskaplig argumentation.

  1. 1. Etiska argument för och emot vaccination av barn i Sverige och Australien : - en argumentationsanalys

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Folkhälsovetenskap

    Författare :Joar Larsson; [2021]
    Nyckelord :Ethics; vaccination; children; Etik; vaccination; barn;

    Sammanfattning : Bakgrund: Immunisering är en vital del av folkhälsan. I Sverige är vaccinationstäckningenför barn hög och förtroende för immunisering god. I Australien är vaccinationsskepsisvanligare och både förtroendet och vaccinationstäckningen lägre än i Sverige, trots att bådaländerna har liknande policy kring vaccination. LÄS MER

  2. 2. Förtätning och landskap för välbefinnande – en konflikt i kommunal planering : en analys av Linköpings kommun

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Emil Karlborg; [2021]
    Nyckelord :hållbar stadsutveckling; planeringsideal; kommunala strategier; förtätning; grönområden; stadsstrukturer; miljömål;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet är en studie som behandlar behovet av strategier för att hantera konflikter som uppstår vid förtätning av städer i förhållande till stadens grönområden. Eftersom förtätning innebär att bebyggelsestrukturen blir tätare hamnar det på bekostnad av öppna ytor i staden. LÄS MER

  3. 3. ”Har man fyllt 18 år är man vuxen och ska behandlas som sådan” : En jämförande analys av olika samhällsaktörers argumentation kring slopad ungdomsrabatt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

    Författare :Hanna Hjelm; [2021]
    Nyckelord :ungdomsrabatt; kriminalpolitik; återfall; påföljdsval; vetenskaplig argumentation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur olika samhällsaktörer förhåller sig till förslaget om att slopa ungdomsrabatten för unga lagöverträdare mellan 18–20 år, huruvida samhällsaktörerna använder sig av vetenskaplig argumentation samt vilka konsekvenser som de olika samhällsaktörerna tror kan uppstå om förslaget blir lag. För att besvara frågeställningarna används en komparativ metod. LÄS MER

  4. 4. Dataartikelns roll i vetenskaplig kommunikation : En intervjustudie med forskare vid svenska universitet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Karin Sandqvist; [2018]
    Nyckelord :Library and information science; scholarly communication; research; open data; open science; data sharing practices; data papers; qualitative research design; interviews; Cultural Sciences; Science General;

    Sammanfattning : To make not only scholarly publications but also the data underlying those publications openly accessible is part of the movement for Open Science. There are several arguments for sharing research data, for example to promote science and collaboration, to make validation of results possible and to reduce redundant data production (Callaghan et al. LÄS MER

  5. 5. Hur blir man bättre på att analysera? : En studie om elevers uppfattningar av en analysmodell i samhällskunskapsundervisningen.

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Åsa Nersäter; [2018]
    Nyckelord :Social Studies; Civics; Didactics of Social Studies; Didactics; Skills; Analytic Skill; Civic Literacy; Second Order Concepts; Critical Thinking; Samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; ämnesdidaktik; förmågor; analysförmåga; Civic Literacy; Second Order Concepts; kritiskt tänkande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur elever i årskurs 1 på gymnasiet uppfattar att de, inom ramen för kursen Samhällskunskap 1b, kan använda en samhällsvetenskaplig analysmodell för att analysera ett samhällsproblem. Studien utgår från två forskningsfrågor: Hur uppfattar elever på gymnasiets högskoleförberedande program att de ska använda analysmodellen? Vilka olika kvaliteter kan skilja mellan en utvecklad och en mindre utvecklad uppfattning av hur analysmodellen ska användas? Undersökningen tar sin utgångspunkt i en yrkeserfarenhet av att elever ofta undrar hur de ska bli bättre på att analysera. LÄS MER