Sökning: "vetenskaplig essä"

Visar resultat 16 - 20 av 158 uppsatser innehållade orden vetenskaplig essä.

  1. 16. Smärtpunkter : En vetenskaplig essä om danslärares förhållande till smärta och fysiska förluster

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Anna Charlotta Gräslund; [2021]
    Nyckelord :Pain; physical losses; body; dance education; Merleau-Ponty; phenomenology; intercorporeity; practical knowledge; Smärta; fysiska förluster; kropp; dansundervisning; Merleau-Ponty; fenomenologi; mellankroppslighet; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga essä utforskar danslärares förhållande till kroppen, till smärta och fysiska förluster. Den diskuterar hur undervisningen påverkas och förändras på grund av skador och smärta. Undersökningen baseras dels på egna upplevelser, dels på intervjuer med danslärare med liknande erfarenheter. LÄS MER

  2. 17. Att se det omätbara : En vetenskaplig essä om omsorg och hur den visar sig i förskolan och i förskolepedagogers praktiska yrkeskunnande

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Jessica Martinez Giannini; [2021]
    Nyckelord :care; preschool; practical knowledge; the immeasurable; new public management; phenomenology; learning; collective responsibility; omsorg; förskola; praktisk kunskap; det omätbara; new public management; fenomenologi; lärande; kollektivt ansvar;

    Sammanfattning : This scientific essay deals with the concept of care and how care takes shape in preschool and in preschool teachers' practical professional knowledge. Through a phenomenological perspective and in relation to Hanna Arendt's discourse on collective responsibility, the study approaches the concept of care in preschool but also the significance of the phenomenon itself. LÄS MER

  3. 18. Vadå, arbeta interkulturellt? : En vetenskaplig essä om det svårhanterliga begreppet interkulturell pedagogik, sett ur ett fritidshemsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Karin Samuelsson; Marie Swärd Ulriksson; [2021]
    Nyckelord :Intercultural pedagogics; intercultural competence; leisure time center; teacher; culture; language; Interkulturell pedagogik; interkulturell kompetens; fritidshem; fritidshemslärare; kultur; språk;

    Sammanfattning : The concept of interculturality is complex and its full meaning seems unknown to many schools and leisure time centers. How can teachers at leisure time centers teach students the intercultural approach if they don’t have the knowledge? This essay takes its starting point from our self-experienced intercultural dilemma situations at our leisure time centers. LÄS MER

  4. 19. Lärare mot fritidshem : En vetenskaplig essä om de olika roller som kommer med den nya formen av utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jessica Hammarlund; Linda Nordin; [2021]
    Nyckelord :Recreational home; recreational education teacher; practical aesthetic teacher; multiple assignments; approach; professional development; impact.; Fritidshemmet; lärare mot fritidshem; praktiskt-estetiskt ämne; flerdelat uppdrag; förhållningssätt; professionsutveckling; påverkan.;

    Sammanfattning : I denna vetenskapliga essä undersöker vi vad den nya rollen som lärare i fritidshemmet innebär i praktiken. Vad ingår i den nya rollen och hur påverkas rollen som lärare mot fritidshem kontra lärare i ett praktiskt-estetiskt ämne. LÄS MER

  5. 20. Privatpersonens roll i fritidshemmet : En rörelse mellan närhet och distans

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Per Wirström; Kacper Rozanski; [2021]
    Nyckelord :Private identity; professional identity; school-age educare; liberty; control; interpellation; calling; closeness; distance; relational theory.; Privatperson; professionell person; fritidshem; frihet; styrning; interpellation; anrop; närhet; distans; relationell teori;

    Sammanfattning : This scientific essay is researching how we can understand the interplay between the private and the professional identities of teachers in school-age educare. This paper is based on our early working experiences, compared to our present-day experiences. The methods we have used are the scientific essay and participant observations. LÄS MER