Sökning: "vetenskaplig forskning i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden vetenskaplig forskning i förskolan.

  1. 1. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i förskolan : en diskursanalytisk fokusguppsstudie

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Sundin; [2024]
    Nyckelord :Discourse Analysis; Policy; Preschool; Proven Experience; Scientific Basis; beprövad erfarenhet; diskursanalys; förskola; policy; vetenskaplig grund;

    Sammanfattning : Studiens utgångspunkt är den lag som Sveriges skollag föreskrev år 2010: ”Utbildning ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet” (SFS 2010:800, 5§). I Studien utgör förskolan kontext och därmed undersöks vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (VGBE) i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Multimodalt språkande i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av digitala verktyg i språkutvecklande syfte

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sara Kjellgren; Emelie Dahlgren; [2024]
    Nyckelord :Digitala verktyg; förskollärare; kompetens; litteracitet; multimodalitet; språkutveckling;

    Sammanfattning : Under hösten 2023 framförde regeringen att det finns vetenskaplig forskning som visar att skärmar bidrar till sämre lärande hos barnen. De menar att skärmar bland annat missgynnar barns läs- och skrivkunnighet och att förskolemiljön därför bör vara skärmfri. LÄS MER

  3. 3. ”Var ska omsorgen få plats?” : En studie kring förskollärares syn på sitt omsorgsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Karl Mårtensson; [2024]
    Nyckelord :Preschool; Curriculum theory; Care; Preschool teacher; Educare; Förskola; Läroplansteori; Omsorg; Förskollärare; Educare;

    Sammanfattning : Förskolan har varit och är en omsorgsinstitution där verksamma i förskolan bedriver omsorg i många olika former. Det kan vara allt från att knyta ett par skor till att prata om bilbarnstol med en vårdnadshavare; och allt där emellan. Omsorg definierar förskolan och vad förskolan har för uppdrag och uppgift i samhället. LÄS MER

  4. 4. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i förskolan : En enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jennie Karlsson; Lovisa Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Vetenskaplig grund; beprövad erfarenhet; förskollärare; kompetensutveckling; kollegiala samtal.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur förskollärares kompetens kan stärkas med stöd av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. De två frågeställningar som studien undersökt är “Vilka hinder och möjligheter framkommer vid implementeringen av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i förskolans verksamhet?” och “I vilken utsträckning skattar förskollärare att de använder vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i förskolan?” För att besvara syftet och frågeställningarna genomfördes en enkätstudie där 49 förskollärare från tre kommuner i Sverige deltog. LÄS MER

  5. 5. Relationer mellan pedagoger och barn i förskolan : En textanalys av avhandlingar

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Fors; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare – Barn; Relationer; Textanalys;

    Sammanfattning : Denna studies bidrag till kunskapsfältet handlar om relationer mellan pedagoger och barn i förskolan och hur olika teorier bidrar med förståelseramar för dessa relationer i vetenskapliga studier och forskning. Studiens syfte är att kartlägga vilka teorier som förekommer i avhandlingar om relationer mellan pedagoger och barn i förskolan, synliggöra vilka olika relationer som avhandlingarna bidrar med förståelse för och vilka handlingskompetenser för förskollärare som framkommer i teorierna. LÄS MER