Sökning: "vetenskaplig relevans"
Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden vetenskaplig relevans.
1. Kooperativt lärande: Problemlösningsförmåga och interaktion
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Följande arbete är en kunskapsöversikt som är en del av grundlärarutbildningen på Malmö Universitet. Syftet är att sammanställa vad den kooperativa metoden kan ha för betydelse för elevers problemlösningsförmåga utifrån den interaktion som sker. LÄS MER
2. Anhörigas erfarenheter av att leva tillsammans med en person med psykisk ohälsa
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskapSammanfattning : Sammanfattning: Bakgrund: Psykisk ohälsa ökar globalt och vård, omsorg och behandling kan skilja sig mellan länder. De som är sjuka har ofta behov av hjälp och stöd från familj och närstående för att kunna leva ett fullgott liv. LÄS MER
3. Utbildningens betydelse för lärare i fritidshem
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att utveckla ny kunskap om vilken betydelse lärare i fritidshem beskriver att utbildningen har för deras arbete på fritidshemmet. Syftet besvaras genom frågeställningarna vad fritidshemslärare anser vara mest relevant av sin utbildning för sitt arbete, vad för kunskaper de tar med sig samt vilka önskemål de har. LÄS MER
4. Effekten av surdegsbröd på postprandiellt glukos och insulin jämfört med bröd hävt på jäst
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicinSammanfattning : Syfte: Syftet med den här systematisk översiktsartikel är att undersöka det vetenskapliga underlaget för surdegsbröds effekt på postprandiellt glukos och insulin jämfört med bröd hävt på jäst. Metod: Litteratursökningen till översiktsartikeln genomfördes i databaserna PubMed och Scopus. LÄS MER
5. Men, va? Hon kan inte ha autism! : En systematisk forskningsöversikt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Ahlm Ekholm, Linda (2022). Men va? Hon kan inte ha autism! En systematisk forskningsöversikt. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER