Sökning: "vetenskaplig relevans"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden vetenskaplig relevans.

  1. 1. Kooperativt lärande: Problemlösningsförmåga och interaktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Disa Zander; Claudia Sampognaro; [2023]
    Nyckelord :Gruppinlärning; Interaktion; Interaktionsmönster; Kommunikation; Kooperativt lärande; Matematisk problemlösning; Matematikundervisning; Samarbete;

    Sammanfattning : Följande arbete är en kunskapsöversikt som är en del av grundlärarutbildningen på Malmö Universitet. Syftet är att sammanställa vad den kooperativa metoden kan ha för betydelse för elevers problemlösningsförmåga utifrån den interaktion som sker. LÄS MER

  2. 2. Anhörigas erfarenheter av att leva tillsammans med en person med psykisk ohälsa

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Ima Falkinger; Karin Sundholm; [2023]
    Nyckelord :experiences; mental disorder; mental illness; relatives; anhöriga; erfarenheter; psykisk ohälsa; psykisk sjukdom;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Bakgrund: Psykisk ohälsa ökar globalt och vård, omsorg och behandling kan skilja sig mellan länder. De som är sjuka har ofta behov av hjälp och stöd från familj och närstående för att kunna leva ett fullgott liv. LÄS MER

  3. 3. Utbildningens betydelse för lärare i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :David Karlsson; Magnus Kanestad; [2023]
    Nyckelord :Fritidshemslärare; universitetsutbildning; pedagogik; läroplansteori; relevans;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla ny kunskap om vilken betydelse lärare i fritidshem beskriver att utbildningen har för deras arbete på fritidshemmet. Syftet besvaras genom frågeställningarna vad fritidshemslärare anser vara mest relevant av sin utbildning för sitt arbete, vad för kunskaper de tar med sig samt vilka önskemål de har. LÄS MER

  4. 4. Effekten av surdegsbröd på postprandiellt glukos och insulin jämfört med bröd hävt på jäst

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

    Författare :Sebastian Bäckström; Felicia Fiedler; [2022-06-21]
    Nyckelord :Glukos; Insulin; Postprandiell; Surdeg; Bröd; AUC; Bread; Sourdough; Postprandial; Glucose;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med den här systematisk översiktsartikel är att undersöka det vetenskapliga underlaget för surdegsbröds effekt på postprandiellt glukos och insulin jämfört med bröd hävt på jäst. Metod: Litteratursökningen till översiktsartikeln genomfördes i databaserna PubMed och Scopus. LÄS MER

  5. 5. Men, va? Hon kan inte ha autism! : En systematisk forskningsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ahlm Ekholm Linda; [2022]
    Nyckelord :Adaptiv förmåga; autism; flickor; kamouflage; kännetecken;

    Sammanfattning : Ahlm Ekholm, Linda (2022). Men va? Hon kan inte ha autism! En systematisk forskningsöversikt. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER