Sökning: "vetenskaplig text kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden vetenskaplig text kommunikation.

  1. 1. Användning av bilder, målningar och teckningar för språkutveckling : En litteraturstudie om språkutveckling i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Dock; Sofie Erlandsson; Julia Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :bilder; inlärning; kommunikation; målningar; språkutveckling; teckningar; text;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att bidra till att lärare och andra får tillgång till samlad kunskap på vetenskaplig grund om hur undervisningen kan anpassas samt vilka hjälpmedel det finns att tillgå för att alla elever ska få en likvärdig utbildning. Litteraturstudien utgår från frågeställningen: Vilka centrala teman och kunskaper kan identifieras i forskningen om elevers lärande genom bilder, målningar och teckningar för språkutveckling? Metoden som använts är systematisk litteraturstudie. LÄS MER

  2. 2. Patienters upplevelser av att ha tillgång till egen e-journal : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Anna Grapenson; Madelene Stenberg; [2022]
    Nyckelord :Electronic health records; Patient access to records; Patients experience; Patient participation; Delaktighet; Elektronisk journal; Tillgång till e-journal; Patienters upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund  Användningen av den elektroniska journalen (e-journalen) har sedan år 2020 ökatexceptionellt, delvis till följd av Covid-19 pandemin. Legitimerad hälso- och sjukvårdpersonal är enligt lag skyldiga att dokumentera vårdbesök. LÄS MER

  3. 3. Hälsosam kommunikation : En textanalytisk studie av Folkhälsomyndighetens strategier för transparens i riskinformation under coronapandemin

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Elin Holmqvist; [2022]
    Nyckelord :Scholarly communication; Risk communication; Transparency; Coronavirus; COVID-19; Information making; The Public Health Agency of Sweden; Vetenskaplig kommunikation; riskkommunikation; transparens; coronaviruset; covid-19; information making; Folkhälsomyndigheten;

    Sammanfattning : In Sweden during the COVID-19 pandemic the Public Health Agency of Sweden assumed the major responsibility for communication and information dissemination about the contagion, and made efforts on preventive work and the risk mitigation. To successfully mitigate the risks it is important for the Public Health Agency to be transparent in their risk communication, in order to gain and strenghten the public’s trust towards their institution, which is a prerequisite for them to be able to work efficiently in changing public behaviour in the population. LÄS MER

  4. 4. Att kommunicera hållbarhet inom turism : Hur kommunicerar aktörer inom besöksnäringen hållbarhet i digitala kanaler? Om det inte syns, hur vet vi att det finns?

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Titti Seehathao; Helena Levin Gustavsson; [2020]
    Nyckelord :Sustainable tourism; digital channel; marketing; communication; tourism; hospitality; Hållbar turism; digitala kanaler; marknadsföring; kommunikation; turism; besöksnäring;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur aktörer inom besöksnäringen i Värmland arbetar med att kommunicera hållbarhet i digitala kanaler. Vi har valt att använda oss av en kvalitativ metod med socialkonstruktivism och diskursanalys som vetenskaplig inriktning samt ett abduktivt angreppssätt. LÄS MER

  5. 5. "HUR TAR MAN SIG AN EN TEXT?” : En kvalitativ studie av åtta F–3-lärares beskrivningar av sin undervisning i läsförståelse.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elizabeth Jonsson; Ellen Hamrelius; [2019]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsförståelsestrategier; konstruktivistisk kunskapssyn; undervisningsmodeller; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur åtta lärare i årskurserna F–3 beskriver att de arbetar med läsförståelse för att eleverna ska nå målen i svenska och för att förbereda eleverna för nationella proven i årskurs 3. För att studera detta användes semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER