Sökning: "vetenskaplig uppsats nyanlända"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden vetenskaplig uppsats nyanlända.

  1. 1. Praktisk kunskap i studiehandledning på modersmålet : En vetenskaplig essä om att vara studiehandledare på modersmålet

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Olga Voropai; [2018]
    Nyckelord :Study support with a mother tongue teacher; practical knowledge; mother tongue; newly arrived pupils; multilingual; translanguaging; leadership; Studiehandledningen på modersmålet; praktisk kunskap; modersmål; nyanlända elever; flerspråkighet; translanguaging; ledarskap;

    Sammanfattning : The question that I would like to visualize, rethink and reassess is the relationship between the theoretical and practical knowledge in my profession. I work as a guidance counselor in the subject of mother tongue with newly arrived pupils. LÄS MER

  2. 2. Lära för skolan : Hur lärare använder forskning för undervisningen i svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Daniel Schück; [2017]
    Nyckelord :Forskningsanknytning; vetenskaplig grund; lärarutveckling; läsförståelse; svenska som andraspråk.;

    Sammanfattning : Denna uppsats belyser hur lärare i grundskolan inhämtar forskning och tillämpar den i sin undervisning. Utgångspunkt är skollagens krav att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och ansvaret detta lägger på skolledning och lärare. I uppsatsen görs en intervjuundersökning med lärare som undervisar i svenska som andraspråk. LÄS MER

  3. 3. Fyra lärares motiv och argument för sin undervisning i ordinlärning i svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Niklas Emanuelsson; [2013-06-25]
    Nyckelord :Ordinlärning; vetenskaplig grund; beprövad erfarenhet;

    Sammanfattning : I min undersökning har jag intervjuat totalt fyra lärare som undervisar i svenska som andraspråk på två olika gymnasieskolors språkintroduktioner, i syfte att undersöka hur de beskriver och motiverar sina arbetssätt vad gäller ordinlärning för nyanlända gymnasieelever. För att uppnå mitt syfte har jag utgått från följande forskningsfråga: vilka motiv och argument presenterar lärarna när de beskriver sina arbetssätt vad gäller ordinlärning? Min forskningsfråga handlar om huruvida lärarnas motiv och argument kan relateras till forskning rörande ordförråd och ordinlärning – eller till annan forskning – och/eller till andra motiv. LÄS MER