Sökning: "vetenskapliga artiklar barns utveckling"
Visar resultat 11 - 15 av 45 uppsatser innehållade orden vetenskapliga artiklar barns utveckling.
11. Barn och föräldrars upplevelser av motiverande samtalsteknik som använts i beteendeinterventioner för att behandla eller förebygga övervikt och fetma : En strukturerad litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Introduktion: Övervikt och fetma är ett växande problem i världen. Även hos barn har det ökat under de senaste 25 åren. Övervikt och fetma hos barn kan leda till ökad risk för ohälsa i vuxen ålder, till exempel diabetes typ 2. LÄS MER
12. Arbetsminne och matematisk utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har skrivits utifrån vetenskapliga artiklar som undersöker relationen mellan arbetsminnet och matematik. Forskningen har påvisat att arbetsminnet har flera olika delar med olika funktion. I insamlandet av artiklar har eftersträvats att inkludera forskning om arbetsminnets samtliga funktioner. LÄS MER
13. Att förlora en familjemedlem som barn
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Omkring 3500 barn mister varje år en förälder i Sverige. Hur många som förlorar ett syskon per år är oklart men siffror visar att ca 400 personer under 14 år avled 2014. Att förlora en familjemedlem under barndomen öppnar upp för senare utveckling av ohälsa. LÄS MER
14. Högläsning i klassrummet : Faktorer som påverkar lärares val av litteratur till högläsning och hur det påverkar elevers språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Högläsning är idag en aktivitet som används dagligen i undervisningen i årskurs 1-3. Däremot uppmärksammade vi under vår verksamhetsförlagda utbildning att högläsning används i mån av tid eller som en avkopplingsmetod före raster. LÄS MER
15. Flerspråkighet i förskolan. Hur, vad och varför? : En litteraturstudie om flerspråkiga barns möjligheter till språkliga och kommunikativa färdigheter.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att undersöka hur vardagsaktiviteter i svensk förskola kan gynna flerspråkiga barns framväxande av språkliga och kommunikativa färdigheter. Studien utgår från tre frågeställningar som efterfrågar hur, vad och varför pedagoger i svensk förskola arbetar med flerspråkiga barns språkliga och kommunikativa färdigheter som är både verbala samt icke verbala. LÄS MER