Sökning: "vetenskapliga artiklar csr"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden vetenskapliga artiklar csr.

  1. 1. Andrahandsresan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sarirat Suksing; Miriam Taki; Filippa Rensfelt; [2024]
    Nyckelord :Kundresa; hållbarhet; CSR; second-hand; köpprocess och medvetet konsumtionsbeteende.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka kundresan på andrahandsmarknaden, där utbudet på hyllan i förväg är oklart för konsumenten. Var börjar den, hur går den till och vad händer efter ett köp av ett plagg - det ska denna studie undersöka. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhetsredovisning och intressenters involvering : En kvalitativ studie om hur företag involverar sina intressenter i sin hållbarhetsredovisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jovana Blagojevic; Emilia Hermansson; [2023]
    Nyckelord :Sustainability reporting; stakeholders; inclusion; purpose; CSR; GRI; stakeholder theory and legitimacy theory; Hållbarhetsrapportering; intressenter; involvering; syfte; CSR; GRI; intressentteori och legitimitetsteori;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna rapport är att öka förståelsen hur företag inom olika branscher i Dalarnas län involverar intressenter i sin hållbarhetsredovisning. Ytterligare är syftet att förstå vilka riktlinjer och standarder som följs. Metod: Uppsatsen tillämpar en kvalitativ metod med en induktiv ansats och deduktiva inslag. LÄS MER

  3. 3. Penningtvätt och anti-korruption: hur hanterar banker kritiserade händelser? : En innehållsanalys av svenska bankers kommunikationshantering vid kritiserade händelser i hållbarhetsrapporter och på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Amanda Lindstrand; Jessica Rydell; [2021]
    Nyckelord :sustainability report; banks; CSR; legitimacy; greenwashing; WOM; information asymmetry; social media; communication strategies; hållbarhetsrapport; banker; CSR; legitimitet; gröntvätt; WOM; informationsasymmetri; sociala medier; kommunikationsstrategier;

    Sammanfattning : Aim - The aim of this study is to examine crisis communication strategies in the banking sector on social media and in sustainability reports, linked to money laundering and anti-corruption to prevent damage at their reputation and legitimacy. Background - The growth of internet and its channels for digital communication has globally become an important tool for companies. LÄS MER

  4. 4. Ekonomiska fördelar med en grön premie : En studie av ekonomiska drivkrafter på den gröna obligationsmarknaden i Sverige

    Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Daniella Svensson; Beatrice Ribbefjord; [2019]
    Nyckelord :Green Bonds; Green bond premium; Greenium; sustainability; CSR; Gröna obligationer; Green bond premium; Greenium; hållbarhet; CSR;

    Sammanfattning : Syftet med rapporten är att undersöka och analysera motiv och ekonomiska incitament bakom fastighetssektorns deltagande på den gröna obligationsmarknaden i Sverige. Rapporten diskuterar huruvida en grön premie eller ett Green bond premium, även kallat Greenium, existerar samt hur stort detta är. LÄS MER

  5. 5. Klädindustrins hållbara utveckling - en studie av den svenska klädindustrins hållbarhetsrapportering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Viktoria Kallin; Tamara Djordjevic; Larisa Dedic; [2019]
    Nyckelord :Hållbarhetsrapportering; CONI-modellen; klädindustrin; CSR; legitimitetsteorin; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka på vilket sätt hållbarhetsrapporteringen har utvecklats av det förändrade lagkravet inom den svenska klädindustrin. Följaktligen undersöka på vilket sätt hållbarhetsrapporteringen kan förbättras och vilka brister som kvarstår. LÄS MER