Sökning: "vetenskapliga artiklar mångfald"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden vetenskapliga artiklar mångfald.

  1. 1. Att undervisa om religion i en pluralistisk värld med hjälp av kooperativt lärande : En kunskapsöversikt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Jonasson; Lisa Tassemeier; [2024]
    Nyckelord :religionskunskap; kooperativt lärande; pluralistiskt samhälle; skola;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att skapa en överblick över vad som kännetecknar forskning om kooperativt lärande inom religionskunskap internationellt samt hur kooperativt lärande kan bidra till svensk religionskunskap i ett pluralistiskt samhälle. De behandlade frågeställningarna är: Vad kännetecknar forskning om kooperativt lärande i religionskunskapen? Hur används kooperativt lärande i religionskunskapen? På vilket sätt kan tillämpningen av kooperativt lärande i religionskunskapen bidra till det pluralistiska samhället vi befinner oss i idag? För att besvara dessa frågeställningar genomfördes en systematisk litteraturstudie i ERIC ProQuest och Primo-databaserna, där 11 vetenskapliga artiklar kartlades och analyserades. LÄS MER

  2. 2. Den privata trädgårdens roll för biologisk mångfald i tätortsmiljö : betydelsen av anläggningsval med exempel på gestaltningsförslag och skötsel

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Hanna Carlsson; Linn Wöhl; [2024]
    Nyckelord :biologisk mångfald; trädgårdsanläggning; trädgård; urban miljö; skötsel; grön infrastruktur; naturpool; livingpool; grön korridor; insekter;

    Sammanfattning : I genomsnitt består 37% av de totala grönytorna i Sveriges tätorter av privata trädgårdar eller grönytor som på olika sätt är otillgängliga för allmänheten. I snitt är 20% av dessa privata trädgårdar och fastigheter. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskors erfarenheter av att vårda palliativa patienter med annan kulturell bakgrund : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Ifrah Haji; Edna Achieng Wanyera Okeyo; [2024]
    Nyckelord :Palliative care; cultural competence; transcultural care; person-centered care; Palliativ vård; kulturell kompetens; transkulturell omvårdnad; personcentrerad vård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Antalet människor som bor utanför sitt födelseland har ökat både i Sverige och globalt. Denna ökning av internationell rörlighet har medfört en ökad kulturell diversitet och mångfald inom våra samhällen. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg för andraspråksutveckling : Möjligheter och utmaningar i användning av digitala verktyg i andraspråksundervisning för elever i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Cynthia Bedros; Josefine Kirs; [2023]
    Nyckelord :andraspråks utveckling; digitala verktyg; andraspråkselever; annat modersmål; svenska som andra språk; flerspråkighet; transspråkande;

    Sammanfattning : Digitala verktyg utgör en central del i dagens undervisning eftersom skolan digitaliserar sig i takt med samhällets digitalisering. Förutom digitaliseringen i skolan präglas den också av mångfald och flerspråkighet där många elever har ett annat modersmål än undervisningsspråket. LÄS MER

  5. 5. Transspråkande i undervisningen : Ett arbetssätt för att skapa en jämställd skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Frida Borg; Insiya Kamruddin; Arijeta Zeqiri; [2023]
    Nyckelord :Translanguaging; multilingualism; monolinguistic norm; Transspråkande; flerspråkighet; enspråkighetsnorm;

    Sammanfattning : Ett globaliserat samhälle medför högre mångfald vilket sätter skolan inför stora utmaningar. Den inarbetade enspråkighetsnormen som råder i skolor måste motarbetas för att skapa ett inkluderande arbetssätt som anpassas efter alla elevers förutsäskttningar och behov. LÄS MER