Sökning: "vetenskapliga artiklar om barns utveckling och lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden vetenskapliga artiklar om barns utveckling och lärande.

  1. 1. Får alla barn lika möjligheter att utvecklas?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Charlotte Eriksson; [2023-10-19]
    Nyckelord :normer; kön; ålder; utmanande lek; miljöer; kulturer; lärande; social utveckling; barndomssociologi;

    Sammanfattning : Med olika uppfattningar bland vuxna kring lek som kan uppfattas som utmanande samt forskning som talar olika om ålder och kön i förhållande till utmanande lek skapar detta ett problem eftersom barns intressen och behov är viktiga inom fritidshemmets verksamhet (Skolverket, 2022). Lärare och personal från de olika verksamheterna möts och ska samverka och ge eleverna samma möjligheter till lek och lärande utan att eleverna utsätts för diskriminering (Svaleryd & Hjertson, 2018; SFS: 2018:1197; Skolverket, 2022). LÄS MER

  2. 2. Rättvisa för division! : En litteraturstudie om hur elever utvecklar förståelsen för den inversa relationen mellan multiplikation och division

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Joline Sparf; Emilia Simonsson Annas; [2023]
    Nyckelord :Invers; metod; matematik; grundskolan; lärande; multiplikation; division;

    Sammanfattning : Den inversa relationen mellan multiplikation och division innebär att räknesätten är varandras motsatser. Att använda den inversa relationen som metod innebär att man kan använda sig av multiplikation för att beräkna division men också vice versa. LÄS MER

  3. 3. Barns språkutveckling vid högläsning : En systematisk litteraturstudie om hur högläsning i förskolan kan främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Nabhani; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; Högläsning; Samtal; Scaffolding; Språkutveckling; Litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien är att sammanställa och analysera vetenskapliga artiklar om högläsning i förskolan. Frågeställningen som den här studien har utgått ifrån är hur förskollärare kan arbeta med barns språkliga utveckling genom högläsning i förskolan. LÄS MER

  4. 4. LÄTTARE FÖR EN LÄTTARE FÖR ALLA

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Erica Johansson; lisa Edvardsson; [2022-05-25]
    Nyckelord :Arbetsterapi; Skola; Delaktighet; Hälsa; Skolbaserade insatser;

    Sammanfattning : Bakgrund Hälsa är något som individen skapar, kan påverka och som förändras beroende på kontexten. För att uppnå hälsa behöver samhället skapa delaktighet. Delaktighet innefattar att bestämma över sig själv, delta i aktiviteter och känna tillhörighet till fysiska och sociala miljöer. LÄS MER

  5. 5. Utmaningar med dokumentation i förskolan : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frida Kristiansson; Stina Lindelöf; [2022]
    Nyckelord :dokumentation; förskola; kunskapsöversikt; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt tar utgångspunkt i skrivningarna om dokumentation i läroplanen för förskolan Lpfö 18. Att dokumentera samt kritiskt granska barns individuella utveckling och lärande samtidigt som utvärdering av den egna verksamheten fokuseras, har visat sig vara en svår balansgång. LÄS MER