Sökning: "vetenskapliga artiklar om naturvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade orden vetenskapliga artiklar om naturvetenskap.

  1. 1. Matematiska representationsformer och relationell förståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Linnea Liljedahl; Linn Grevstig; [2024]
    Nyckelord :matematiska representationsformer; mellanstadiet; relationell förståelse;

    Sammanfattning : Matematik är ett abstrakt ämne där elever kan uppleva svårigheter att tillägna sig kunskaper och förståelse. Lärare står därmed inför dilemmat att differentiera matematikundervisning för att tillmötesgå alla elevers behov samtidigt som läroplanen inte behandlar hur undervisningen ska genomföras. LÄS MER

  2. 2. Vilka effekter har utomhusundervisning i naturvetenskap på elevers lärande? : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Ljungkvist; Lova Lorentzon; [2024]
    Nyckelord :Utomhusundervisning; naturvetenskap; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att analysera, sammanställa och redogöra för forskning kring utomhuspedagogik i naturvetenskap. Detta undersöks genom att ta reda på vad forskning inom utomhuspedagogik i naturvetenskap kännetecknar i årskurserna 1-6. Vidare undersöks även om sådan undervisning bidrar positivt till elevernas lärande. LÄS MER

  3. 3. Estetikens roll i naturvetenskapligundervisning ur ett F-3 perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Pia Mellqvis; Mattias Nilsson; [2023]
    Nyckelord :estetik; estetiska omdömen; estetiska uttryck; förundran; lågstadiet; lärande; motivation; naturvetenskap; observationsförmåga;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten är skriven med avsikt att besvara frågan om vilken roll estetik kan ha för elevers lärande inom naturvetenskaplig undervisning ur ett F-3 perspektiv. För att ge svar på frågeställningen valdes totalt 11 vetenskapliga artiklar ut. Datainsamlingen gjordes via databaserna ERIC, ERC, SwePub samt genom sekundärsökning. LÄS MER

  4. 4. Varför ser elever i grundskolan fysikämnet som mindre meningsfullt och hur kan man som lärare skapa mening för ämnet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Daniel Jansson; [2023]
    Nyckelord :Elementary school; Physics subject; 4-6; Teacher; Motivation; Interest; Science; Pedagogy; Teacher s perspective; Student s perspective; Grundskola; Fysikämnet; 4-6; Lärare; Motivation; Intresse; Naturvetenskap; Pedagogik; Lärarperspektiv; Elevperspektiv;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har i syfte att undersöka varför elever i grundskolan ser på fysikämnet som mindre meningsfullt än de andra NO-ämnena och hur kan man som lärare skapa mening för ämnet, vilket också är frågeställningen som detta arbete ämnar att besvara. Metoden är byggd på informationshämtning av kvalitativ natur då den handlar om elevers uppfattningar kring fysiken genom både informationssökning i vetenskapliga artiklar och läroplanen som behandlar frågeställningen i syfte att bekräfta om fysikämnet upplevs mer meningslöst hos elever och hur mening kan skapas för ämnet. LÄS MER

  5. 5. Utbildning genom utmaningsbaserat lärande för hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sandy Addamshill; Alexandar Angelovski; [2022]
    Nyckelord :Challenge based learning CBL ; Problem based learning PBL ; hållbar utveckling; problembaserat lärande; naturvetenskap; utmaningsbaserat lärande; utbildning; teknik.;

    Sammanfattning : Under vfu perioden ht-2021 började vi fundera över vilka metoder lärarna använde sig av i undervisningen för naturvetenskap och teknik. De funderingar vi hade förstärktes efter en gemensam studieresa till Norge där vi fick uppleva nya lärmetoder, bland annat utmaningsbaserat lärande och problembaserat lärande. LÄS MER