Sökning: "vetenskapliga artiklar om samtal med barn"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden vetenskapliga artiklar om samtal med barn.
1. Föräldrars erfarenheter av att ha barn med cancer : en icke-systematisk litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Bakgrund Prognosen för barncancer är idag god och ca 80 procent av barn överlever sin diagnos även om en stor del drabbas av sena komplikationer. Familjecentrerad vård är ett begrepp som ser familjen som en enhet snarare än den individuella familjemedlemmen som genomgår behandling. LÄS MER
2. Hälsofrämjande strategier för gravida kvinnor med syfte att förebygga karies hos deras barn : En allmän litteraturstudie
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syfte: Syftet med litteraturstudien var att studera hälsofrämjande strategier för gravida kvinnor i syfte att förebygga karies i tidig barndom hos deras barn. Metod: Vetenskapliga kvantitativa artiklar söktes i två medicinska databaser, DOSS och MEDLINE, med relevanta sökord och sökordskombinationer. LÄS MER
3. Barns språkutveckling vid högläsning : En systematisk litteraturstudie om hur högläsning i förskolan kan främja barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien är att sammanställa och analysera vetenskapliga artiklar om högläsning i förskolan. Frågeställningen som den här studien har utgått ifrån är hur förskollärare kan arbeta med barns språkliga utveckling genom högläsning i förskolan. LÄS MER
4. Förutsättningar för barnets delaktighet i barnavårdsutredningar : En litteraturstudie
Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : 2020 blev Barnkonventionen lag i Sverige och Sverige hade redan under många år strävat efter att följa de riktlinjer som Barnkonventionen ger. Trots de ambitioner som formulerats ovan så visar uppföljningar att barn generellt inte görs tillräckligt delaktiga i socialtjänstens beslutsprocesser. LÄS MER
5. Flerspråkighet i förskolan. Hur, vad och varför? : En litteraturstudie om flerspråkiga barns möjligheter till språkliga och kommunikativa färdigheter.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att undersöka hur vardagsaktiviteter i svensk förskola kan gynna flerspråkiga barns framväxande av språkliga och kommunikativa färdigheter. Studien utgår från tre frågeställningar som efterfrågar hur, vad och varför pedagoger i svensk förskola arbetar med flerspråkiga barns språkliga och kommunikativa färdigheter som är både verbala samt icke verbala. LÄS MER