Sökning: "vetenskapliga artiklar om samtal med barn"

Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden vetenskapliga artiklar om samtal med barn.

  1. 16. Sjuksköterskors upplevelser av att främja fysiskaktivitet hos barn och ungdomar med övervikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Mattias Kaspersson; Linda Wahman; [2015]
    Nyckelord :Barn och ungdomar; fysisk aktivitet; motiverande samtal;

    Sammanfattning : Övervikt hos barn och ungdomar är ett globalt problem i dagens samhälle. Fysisk aktivitet är en av de viktigaste åtgärderna för att kunna förebygga och minska övervikt. Övervikt som drabbar barn och ungdomar kan öka risken att senare i livet drabbas av kroniska sjukdomar och ge ett minskat välbefinnande. LÄS MER

  2. 17. Upplevelser av föräldrars delaktighet när deras barn befinner sig i ett livshotande tillstånd : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Nicole Baldemark; Stefan Lundahl; [2015]
    Nyckelord :föräldrar; sjuksköterskor; upplevelse; barn; livshotande tillstånd; delaktighet;

    Sammanfattning : När barn drabbas av sjukdom och skador involveras föräldrarna till barnet. Det ökar komplexiteten för sjuksköterskor som tar hand om barnet. Är då barnet i ett livshotande tillstånd blir föräldrars delaktighet en aktuell fråga. LÄS MER

  3. 18. Underårig men överviktig : sjuksköterskans preventiva arbete mot barnfetma

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Olivia Bäck; Sofie Klintmalm; [2014]
    Nyckelord :Sjuksköterska; Barnfetma; Prevention; Föräldrar; Övervikt;

    Sammanfattning : Bakgrund Fetma är en utbredd folksjukdom, hos såväl barn och unga som hos vuxna.Övervikt och fetma ökar riskerna för flertalet livslånga och potentiellt livshotande sjukdomar som diabetes typ 2 och kardiovaskulära sjukdomar. LÄS MER

  4. 19. Litteratursamtal i undervisningen : En studie om litteratursamtalets konsekvenser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Sandra Svanström; Johanna Stenberg; [2014]
    Nyckelord :Boksamtal; Litteratursamtal; Litteraturundervisning; Textsamtal;

    Sammanfattning : Barn lär sig av varandra genom att interagera och kommunicera. Mening och förståelse skapas vid samtalande och lyssnande utifrån det som lästs eller skrivits. Litteratursamtal innebär samtal om skönlitterära texter, där eleverna genom arbetssättet får möjlighet att arbeta tillsammans och reflektera över det lästa. LÄS MER

  5. 20. Det var en gång... : Betydelsen av högläsning i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Klara Rundgren; Elin Svensson; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Högläsning är en handling när en vuxen läser en text högt för ett eller flera barn och är en viktig del av barns språkutveckling. Att besitta ett rikt språk är av stor vikt för att leva och verka i dagens samhälle som präglas av text och samtal. LÄS MER