Sökning: "vetenskapliga artiklar om telefonrådgivning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden vetenskapliga artiklar om telefonrådgivning.

  1. 1. Äldre patienters upplevelse av digital rådgivning inom primärvården : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Jeanette Hansson; Nathalie Blomqvist Carlsson; [2024]
    Nyckelord :Digital counseling; eHealth; Elderly people; Experiences; Perception; Digital rådgivning; E-hälsa; Erfarenheter; Upplevelser; Äldre personer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den ökade medellivslängden leder till att fler äldre individer söker vård relaterat till geriatriska sjukdomar. Det moderna samhällets digitalisering har implementerats inom vården och anses skapa ökad tillgänglighet och delaktighet för patienter. LÄS MER

  2. 2. Sjuk på telefon : Erfarenheter och upplevelser av 1177 Vårdguiden på telefon

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Terese Eidenmark; Minna Söreling; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonrådgivning är en relativt ny vårdform kantad av utmaningar. Syfte: Att belysa de vårdsökandes och telefonsjuksköterskornas erfarenheter och upplevelser av 1177 Vårdguiden på telefon. Metod: Systematisk litteraturöversikt med en innehållsanalys baserad på elva vetenskapliga artiklar. LÄS MER

  3. 3. TELEFONRÅDGIVNING: EN LITTERATURSTUDIE OM SJUKSKÖTERSKANS ERFARENHETER

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Ulrika Pålsson; Felicia Bergendahl; [2017]
    Nyckelord :Erfarenheter; Sjuksköterska; Telefonrådgivning; Tele omvårdnad; Telefonsjuksköterska; Experiences; Nurse; Telephone consulting; Telenurse; Telenursing;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonrådgivning är ett område som ständigt växer inom sjukvården. Telefonrådgivningens syfte är att göra en bedömning avseende vilket vårdbehov som finns, ge råd, samt hänvisa den vårdsökande till rätt vårdinstans. Arbetet som telefonsjuksköterska kan vara komplext med höga krav. LÄS MER

  4. 4. Vårdrelationen vid telefonrådgivning sett ur sjuksköterskans perspektiv : – en systematisk litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Linn Carlsson; Malin Törnblom; [2014]
    Nyckelord :Nyckelord: Telefonrådgivning; Möte; Kommunikation och Sjuksköterska-patient relation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonrådgivning är en vårdinsats vars innehåll har blivit allt mer utökad och det krävs en högre kompetens för sjuksköterskor som arbetar med det. Sjuksköterskan måste kunna tolka och bedöma icke-verbal kommunikation samt lyssna aktivt. LÄS MER

  5. 5. Sjuksköterskans syn på svårigheter i telefonrådgivning: En litteraturstudie. : Difficulties in telephone advice as perceived by registered nurses: A literature study.

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Hälsoakademin

    Författare :Annica Ledin; Lisbet Olsen; [2009]
    Nyckelord :Perception; telenursing; telephone consultation; literature review; Svårigheter; sjuksköterskor; telefonrådgivning; litteraturstudie.;

    Sammanfattning : Background. Telephone advice increases the accessibility to health care and the streamlined work at primary health care centres. The goal of telephone advice nursing is to give the caller a correct advice, adapted to the caller’s situation, in order to reach correct care level. LÄS MER