Sökning: "vetenskapliga artiklar om vfu"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden vetenskapliga artiklar om vfu.

  1. 1. En lyckad skrivundervisning : Framgångs- och motivationsfaktorer i den tidiga skrivutvecklingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linda Cecilie Olsen; Maria Frykén; [2023]
    Nyckelord :Framgångsfaktorer; motivation; skrivutveckling; skrivundervisning;

    Sammanfattning : Den här kunskapsöversikten syftar till att undersöka vad forskningen säger om framgångsfaktorer och motivation i den tidiga skrivutvecklingen. Resultat från de nationella proven (Skolverket 2023) visar på en fallande trend vad gäller provens skriftliga delar. LÄS MER

  2. 2. Utbildning genom utmaningsbaserat lärande för hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sandy Addamshill; Alexandar Angelovski; [2022]
    Nyckelord :Challenge based learning CBL ; Problem based learning PBL ; hållbar utveckling; problembaserat lärande; naturvetenskap; utmaningsbaserat lärande; utbildning; teknik.;

    Sammanfattning : Under vfu perioden ht-2021 började vi fundera över vilka metoder lärarna använde sig av i undervisningen för naturvetenskap och teknik. De funderingar vi hade förstärktes efter en gemensam studieresa till Norge där vi fick uppleva nya lärmetoder, bland annat utmaningsbaserat lärande och problembaserat lärande. LÄS MER

  3. 3. Syfte och användning av matematikläxor i årskurs F-6

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Erik Johansson; Elenor Larsson; [2020]
    Nyckelord :lärare; läxor; uppfattning; matematik; elever i grundskolan;

    Sammanfattning : Läxor är ett omdebatterat ämne i skolans värld. Vissa menar till exempel att läxor bör användas för att skapa en god relation med hemmet genom att vårdnadshavare får vara delaktiga i elevens skolgång. Andra menar att läxor bör användas för att utveckla elevers lärande. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskestudenters erfarenheter av hur de blivit bemötta under verksamhetsförlagd utbildning : En kvalitativ litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Vikingur Weisz Nielsen; Amanda Mattsson; [2019]
    Nyckelord :bemötande; erfarenheter; sjuksköterskestudenter; verksamhetsförlagd utbildning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under utbildningen till sjuksköterska genomgår sjuksköterskestudenten verksamhetsförlagd utbildning där den bemöts av handledare och övrig vårdpersonal inom någon vårdkontext. Det är dock endast 60 procent av sjuksköterskestudenter som anser att de då fått ett gott bemötande. LÄS MER

  5. 5. "Är det ens någon skillnad?" : Tema och projekt i förskolan och barns inflytande över arbetssätten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Evelina Jakobsson; Jennifer Olsson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; arbetssätt; tema; projekt; barns inflytande;

    Sammanfattning : I förskolan används olika arbetssätt som gynnar barns lärande och skapar trygga individer. Två arbetssätt som vi har erfarit under våra VFU-tillfällen (verksamhetsförlagd utbildning) är tema och projekt. Tema är flera aktiviteter med en röd tråd och projekt är målinriktade aktiviteter skapade utifrån barns intressen. LÄS MER