Sökning: "vetenskapliga artiklar svenska 3"

Visar resultat 11 - 15 av 47 uppsatser innehållade orden vetenskapliga artiklar svenska 3.

  1. 11. Akut njurskada hos katt : monitorering och omvårdnad för inskrivna på djursjukhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of Clinical Sciences

    Författare :Sandra Henriksson; Emma Niläng; [2022]
    Nyckelord :akut njurskada; djursjukskötare; intensivvårdsavdelningen; katt; monitorering; omvårdnad; vårdavdelningen;

    Sammanfattning : Akut njurskada är ett relativt vanligt sjukdomstillstånd för katter och innebär att njurens funktion plötsligt försämras. Tillståndet kan uppstå av flera olika orsaker exempelvis toxiner, läkemedel och sepsis. Prognosen för katter med akut njurskada ser olika ut beroende på den primära orsaken till skadan. LÄS MER

  2. 12. Nyanländas perspektiv på undervisning i svenska språket : En kvalitativ undersökning av elevers uppfattning om lärande i åk F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Deniz Jahangiri; Eylem Caliskan; Alexandra Sörbye; [2022]
    Nyckelord :“nyanlända elever”; “modersmål”; “svenska språket”; “svensk skola”; “elevperspektiv”; “undervisning”;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa studien undersöker nyanlända elevers perspektiv på undervisningen i det svenska språket och hjälpen de får av lärare. Den utgår från elevernas perspektiv kring vad de upplever som bra, men även vilka förbättringsmöjligheter som finns för en mer gynnsam undervisning. LÄS MER

  3. 13. Undervisningsstrategier i Svenska för nyanlända elever : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Eylem Caliskan; Deniz Jahangiri; Alexandra Sörbye; [2021]
    Nyckelord :nyanlända elever; modersmål; handledning; samarbete;

    Sammanfattning : Den här litteraturstudien undersöker hur lärare och andra pedagoger inom skolverksamheten kan hjälpa nyanlända elever med det svenska språket utifrån den enskilda elevens behov. Frågeställningen som ställts är: ‘’Hur kan lärare främja utvecklingen av det svenska språket för nyanlända elever inom åk F-3 i Sverige?’’. LÄS MER

  4. 14. Främjande och hindrande faktorer för sjuksköterskans användning av sin förskrivningsrätt : En systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Dijana Asterborn; Karin Wallmark; [2021]
    Nyckelord :Förskrivningsrätt; sjuksköterska; hinder; främjande faktorer; distriktssköterska; förskrivningsutbildning;

    Sammanfattning : Introduktion: Sedan förskrivningsrättens införande år 1994 har svenska sjuksköterskor kunnat förskriva vissa läkemedel, i syfte att förbättra vårdtillgången i glesbygd, effektivisera vården och avlasta läkarna. Trots sin breda kompetens förskriver inte svenska sjuksköterskor i den omfattning de kan. LÄS MER

  5. 15. Att samtala sig till läsförståelse : En studie om textsamtal som arbetssätt i undervisningen av läsförståelse med koppling till kunskapskraven för svenska i årskurs F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Eriksson; Julia Johansson; [2021]
    Nyckelord :Think-Aloud; Reciprocal Teaching; Questioning the Author; Textsamtal; läsförståelse; läsförståelsestrategier;

    Sammanfattning : Denna uppsats sammanställer forskningsresultat kring användandet av textsamtal i undervisningen och jämförs vidare med kunskapskraven för läsförståelse i grundskolans årskurs F-3. Undervisningen i läsförståelse ska syfta till att eleverna upplever läsning som meningsfullt och ska anpassas efter varje individs förmåga och behov. LÄS MER