Sökning: "vetenskapligt pm"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden vetenskapligt pm.

  1. 1. Intensivvårdssjuksköterskors erfarenheter av att vårda gravida och nyförlösta kvinnor på intensivvårdsavdelningen

    Magister-uppsats,

    Författare :Stephanie Barin; Josefine Rundlöf Windhage; [2017-08-09]
    Nyckelord :Erfarenheter; Gravid; Intensivvård; Intensivvårdsavdelning; Intensivvårdssjuksköterska; Postpartum; Uppfattning; Experiences; Intensive care; Intensive care nurse; Intensive care unit; Perspectives; Postpartum; Pregnant;

    Sammanfattning : Bakgrund: Gravida och nyförlösta kvinnor ses sällan inom intensivvården, vilket medför en begränsad erfarenhet och kunskap hos intensivvårdssjuksköterskan. Den högspecialiserade vården som de gravida och/eller nyförlösta kvinnorna är i behov av, ställer stora krav på intensivvårdssjuksköterskans kompetens. LÄS MER

  2. 2. Vetenskapligt skrivande i skolan : En kvalitativ studie av gymnasieelevers kritiska och diskursiva kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Caroline Östin; [2016]
    Nyckelord :Vetenskapligt skrivande; vetenskaplig text; diskursiv kompetens; kritisk kompetens; källhantering;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att undersöka hur gymnasieelever närmar sig det vetenskapliga skrivandet. Studien undersöker även elevers diskursiva och kritiska kompetens. Bakgrunden till undersökningen utgörs av reformen som genomfördes i gymnasieskolan 2011 och dess nya krav på vetenskaplighet i text inom svenskämnet. LÄS MER

  3. 3. Vetenskapligt skrivande i gymnasieskolan : Hur gymnasieelever närmar sig vetenskapliga textgenrer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Jonatan Arvidsson; [2014]
    Nyckelord :Genre; interimtexter; diskursiv och kritisk-analytisk kompetens;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine ways in which High School Students approach academic writing. Both discursive and critical-analytical levels in 21 PM-texts and 14 investigating literary essays were analyzed through a genre theoretical and sociocultural framework in order to widen the understanding of students’ usage of explicit textual and interpersonal markers as well as their techniques of writing abstracts. LÄS MER