Sökning: "vetenskapsteoretiskt problem"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden vetenskapsteoretiskt problem.
1. Vilka faktorer ökar risken för en ungdom att bli kriminell och hur kan samhället arbeta brottsförebyggande? : En kvalitativ studie om socialtjänsten och polisens identifierade riskfaktorer gällande ungdomskriminalitet hos unga kriminella och det förebyggande arbetet, utifrån de professionellas perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i HalmstadSammanfattning : Juvenile delinquency is a societal problem that is increasingly receiving attention and has engaged researchers, politicians and especially the public. The purpose of this study is to investigate which risk factors social service professionals and the police authority identify concerning juvenile delinquency in young criminals and how crime prevention can be carried out to reduce juvenile delinquency in the society. LÄS MER
2. Risk och sårbarhet i kommunal fysisk planering : En undersökning av hur risk och sårbarhet hanteras och förstås av kommunala fysiska planerare
Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : Kriser såsom översvämningar, skogsbränder, flyktingvåg, terrordåd och pandemi har inträffat i Sverige under 2000-talet. Kriserna innebär en risk mot vårt samhälle och gör det sårbart. LÄS MER
3. Vad händer utöver 230 timmar? : - En kvalitativ studie om musik på fritidshem
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur arbetet med musik ser ut i fritidshem utifrån ett lärarperspektiv. Utgångspunkten i studien har arbetats fram genom fyra centrala forskningsfrågor som berör hur lärare i fritidshem uppfattar att musik kan användas som ett pedagogiskt verktyg, vilka faktorer som påverkar hur lärare använder musik i fritidshem, vad lärare har för insikt i elevers musikintresse samt vilka problem eller svårigheter som lärare ser i arbetet med musik i fritidshem. LÄS MER
4. Att veta vad som gjorts - En kunskaps- och vetenskapsteoretisk analys av straffrättslig bevisteori
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : I detta examensarbete åtar jag mig uppgiften att analysera bevisteori gällande svensk straffprocessrätt utifrån ett kunskaps- och vetenskapsteoretiskt perspektiv. Härvid försöker jag först besvara frågan om vilka idéer eller föreställningar om kunskap som kommer till uttryck i bevisteorin. LÄS MER
5. Ett vetenskapsteoretiskt perspektiv på naturvetenskap i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Syftet med vår studie var att bedöma om det fanns någon skillnad mellan gymnasieelever årskurs 3 på naturvetenskaplig inriktning och samhällsvetenskaplig inriktning i medvetenhet om vetenskapsteoretiska begrepp och samband. För att få svar på detta har vi intervjuat 19 elever från vardera inriktning med frågor som rör det vetenskapsteoretiska perspektivet. LÄS MER