Sökning: "vetenskapsteori perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden vetenskapsteori perspektiv.

  1. 1. Hjälper eller stjälper mobiltelefoner och datorer vid lärande av kemi? En klassrumsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :THOMAS HEDIN; [2023]
    Nyckelord :Chemistry; learning; computer; mobilephone; note-taking; handwritten; keyboard; mobile use; high school level; Kemi; lärande; dator; mobiltelefon; anteckna; handskriven; tangentbord; mobilanvändning; gymnasienivå;

    Sammanfattning : Datorer och mobiltelefonerna är idag allestädes närvarande i skolan och elever, lärare eller skolledning funderar sällan på hur detta påverkar lärandet. Den större delen av den tidigare forskningen visar att med ökad mobiltelefonanvändning kommer försämrade skolresultat. LÄS MER

  2. 2. Aktionsforskningens vetenskapliga status - en kontroversstudie

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Per Boqvist; [2023]
    Nyckelord :aktionsforskning; kontroversteori; kontroversstudie; argumentationsanalys; vetenskapsteori; generalitet; objektivitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Aktionsforskning är en forskningsstrategi som utgår från verkliga problem i praktiska verksamheter och sker i samarbete mellan forskare och praktiker. Det finns kritiker mot aktionsforskning som hävdar att den inte når upp till vetenskapliga krav (Helskog, 2014, s.11). Exempel på sådana krav är generaliserbarhet och objektivitet. LÄS MER

  3. 3. "Med anledning av corona-viruset": En studie om Göteborgs universitets digitala kriskommunikation till studenter under coronapandemin

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Linda Jansson; [2022-02-10]
    Nyckelord :Göteborgs universitet; kriskommunikation; studentperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka utformningen samt mottagandet av Göteborgs universitets decentraliserade kriskommunikation gällande covid-19 under 2020 med fokus på webbplatsen Studentportalen. Det för att få djupare kunskap om hur decentraliserad kriskommunikation kan fungera i praktiken. LÄS MER

  4. 4. Historiemedvetande i årskurs 4–6 : En studie i hur lärare främjar historiemedvetande genom användning av artefakter, museum och historiska platser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alice Borglin; Julia Svensson; [2022]
    Nyckelord :artefakter; historiemedvetande; historisk empati; historiska platser; kritisk tänkande; museum;

    Sammanfattning : För att lärare ska kunna hjälpa eleverna att utveckla sitt historiemedvetande krävs det pedagogiska strategier. Vi vill därför undersöka vilka strategier lärare använder sig av i sin undervisning. LÄS MER

  5. 5. Interkulturell kompetens i historieundervisningen       :  - En intervjustudie med historielärare i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS); Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Diellza Oruci; Gentiana Qira; [2022]
    Nyckelord :Interkulturell kompetens; Mångfald; Kultur; Elevsammansättning; Historieundervisning; Eurocentrism.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi hur lärare i årskurs 7- 9 förhåller sig till historieundervisningen i relation till elevsammansättningen i klassrummet och om lärarna använder elevernas bakgrund i undervisningen. Dessutom undersöker vi vilka konflikter som kan uppstå i relation till elevernas bakgrund och hur lärarna möter dessa. LÄS MER