Sökning: "vfu situation"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden vfu situation.

  1. 1. “Hur förberedd kan man bli?” : VFU–studenters upplevelser av det kunskapsbaserade sociala arbetet under ansträngda arbetsförhållanden

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Ally Bjurman; Freja Olsson; [2023]
    Nyckelord :Social work students; organization-based training; well functioning social work; preparation; working conditions; working environment; VFU; välfungerande socialt arbete; förberedelse; arbetsvillkor; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Sveriges socialtjänst har i dagsläget hög arbetsbelastning och personalomsättning. Detta påverkar direkt instansens anställda och organisationernas klienter. Anställda förklarar att den rådande situationen inom socialtjänsten försvårar möjligheten att utföra ett professionellt arbete. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskestudenters upplevelse av interprofessionell simulering tillsammans med läkarstudenter : "Vi måste liksom hjälpas åt för att lösa saker"

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Jicke Höök; Erik Nilsson; [2022]
    Nyckelord :interprofessionell simulering; interprofessionellt lärande; sjuksköterskestudent; akutsituation; ABCDE; CRM; SBAR;

    Sammanfattning : Sjuksköterskeutbildningen omfattar 180 högskolepoäng och leder till en sjuksköterskeexamen som ger studenten behörighet att söka legitimation som sjuksköterska. För att nå de kunskapskrav som krävs åligger det de enskilda lärosätena att sätta ihop utbildningsprogram som garanterar den kompetens som krävs. LÄS MER

  3. 3. Gymnasiekemi under den globala pandemin COVID-19 läsåret 2020/2021 : Hur lärande och kemiundervisning påverkats utifrån ett lärar- och elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Cecilia Ehrenborg Williams; Catarina Eivinsson; [2021]
    Nyckelord :on-line teaching; student learning; chemistry education; secondary school; motivation; corona pandemic effects; fjärrundervisning; lärande; kemididaktik; distansundervisning; gymnasiet; kemiundervisning; pandemianpassningar; motivationstapp;

    Sammanfattning : När coronapandemin slog till våren 2020 var kemiundervisningen på gymnasieskolorna i Sverige planerad huvudsakligen som närundervisning och få skolor och lärare var förberedda på den snabbt beslutade omställningen till fjärrundervisning. Under vår VFU-period under vårterminen 2021 uppstod en unik chans att undersöka hur ett antal erfarna kemilärare ställde om och hanterade denna speciella situation av undervisning med förutsättningar som ständigt ändrades med kort varsel beroende på smittoläget i Sverige. LÄS MER

  4. 4. ”Det är ju på det sättet man lär sig” : En studie om sjuksköterskestudenters lärande av handledning under VFU

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mathilda Leth; [2021]
    Nyckelord :Learning; Supervision; Nursing students; The learning triangle; Work-based education; Lärande; Handledning; Sjuksköterskestudenter; The learning triangle; Verksamhetsförlagd utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få ökad kunskap kring hur sjuksköterskestudenter upplever att lärandet påverkas av handledning under den verksamhetsförlagda delen av utbildningen. Detta undersöktes genom tre stycken frågeställningar vilka var: Hur upplever sjuksköterskestudenter att lärandet påverkas av handledningens upplägg under VFU? Vad anser sjuksköterskestudenter att en handledare kan bidra med för att främja deras lärande under VFU? Hur hanterar sjuksköterskestudenter situationen om de upplever att handledningen inte bidrar till ökat lärande under VFU? För att kunna besvara frågeställningarna utgick studien från en kvalitativ ansats där sex stycken semistrukturerade intervjuer genomfördes med sjuksköterskestudenter mellan termin 4 och 6 på sjuksköterskeprogrammet. LÄS MER

  5. 5. Studiero – En studie om lärares uppfattningar av studiero i klassrumet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Amina Mlayeh; [2018-08-07]
    Nyckelord :studiero; klassrumsklimat; stark inramning; svag inramning;

    Sammanfattning : Studiens utgångspunkt har varit den mediala och politiska diskussion, som de senaste åren till stor del kommit att handla om möjligheten att tillförsäkrar elever studiero i svensk skola. Förutom detta har egna erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning (VFU) legat till grund. LÄS MER