Sökning: "vi känsla i arbetslaget"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden vi känsla i arbetslaget.

  1. 1. "Det är aldrig svart eller vitt, det är alltid en gråzon" : En kvalitativ studie om de faktorer som förskollärare upplever försvårar respektive förenklar beslutet om att göra en orosanmälan.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Veronika Hultquist; Elin Liljegren; [2020]
    Nyckelord :Mandatory reporting; preschool teachers; maltreated children; social services; Anmälningsplikt; förskollärare; barn som far illa; socialtjänst;

    Sammanfattning : Med studien ville vi lyfta fram de faktorer som kan underlätta eller försvåra när man som förskollärare gör en anmälan till socialtjänsten vid oro om att ett barn far illa. Denna kvalitativa studie genomfördes genom fem intervjuer med utbildade förskollärare från tre olika kommuner i mellansverige. LÄS MER

  2. 2. Inkludering i förskolan : hur förskollärare beskriver lyckad inkludering

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Helén Johansson; Susann Lindblom; [2020]
    Nyckelord :arbetslaget; förhållningssätt; inkludering; känsla; personligt ansvar; samsyn;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka en grupp pedagogers erfarenheter av lyckad inkludering och hur pedagogerna beskriver avgörande faktorer som bidrar till detta. Vid vårt val av fokusgruppintervjuer har vi tagit del av pedagogernas tankar och resonemang kring begreppet inkludering där vi kan urskilja en gemensam faktor, det vill säga en gemensam samsyn, bland gruppernas svar som är en viktig del i inkluderingsarbetet. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares delaktighet i barns lek : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar kring sin egen delaktighet i barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida Hedström; Annika Lågbacka; [2019]
    Nyckelord :Delaktighet; Förskola; förskollärare; lek;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöker vi hur förskollärare ser på sitt eget deltagande i leken, deras förhållningssätt och hur de anser sig arbeta med leken i förskolan. Vi genomförde semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare på tre förskolor belägna i samma kommun. LÄS MER

  4. 4. ”Det är väl bara att kunna starta plattanoch använda den” : Pedagogers uppfattningar om deras kompetenser för attanvända lärplattan i enlighet med strävansmålen i läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Caroline Garefelt; Maja-Stina Bervelius; [2019]
    Nyckelord :Förskolan; implementering; kompetenser; läroplanen; lärplatta; uppfattningar;

    Sammanfattning : Tillämpningen av den reviderade läroplanen träder i kraft den 1 juli 2019. Detta medför större krav påpedagogernas kompetenser i digitala verktyg och tidigare forskning antyder att pedagoger uppfattarsig osäkra i arbetet med digitala verktyg. LÄS MER

  5. 5. "En helt vanlig känsla" - En studie om hur unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning upplever arbetslivet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lotta Appelros Morin; Camilla Eriksson; [2015]
    Nyckelord :arbetsliv; delaktighet; funktionsnedsättning utvecklingsstörning; inifrånperspektiv; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : SammanfattningI egenskap av speciallärare i grundsärskolan möter vi dagligen barn och ungdomar med funktionsnedsättningen utvecklingsstörning. Förhoppningen är att de i vuxen ålder ska få ett avlönat arbete och bli delaktiga på en arbetsplats. LÄS MER