Sökning: "vi leker"

Visar resultat 1 - 5 av 241 uppsatser innehållade orden vi leker.

  1. 1. “Vi alla leker tillsammans, eller?” : En kvalitativ studie om hur barnen exkluderar varandra i leken, samt hur förskolepedagogerna möter barnet som exkluderas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Aldijana Batic; Sandra Thörnkvist; [2024]
    Nyckelord :Förskola; inkludering; kamratkulturer; exkludering;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur barnen exkluderar varandra i den fria leken, samt hur förskolepedagogerna bemöter barnet som exkluderas i leken för att kunna skapa en inkluderande verksamhet. Mer specifikt avser studien att granska varför det förekommer att barn inte självmant kommer in i den fria leken. LÄS MER

  2. 2. Vadå fysisk aktivitet, de springer ju och leker varje dag.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Laila Holm; Jimmy Winberg; [2023-10-26]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Hälsa; Fritidshem;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på hur grundlärare i fritidshem uppfattar den fysiska aktiviteten på fritidshemmen och vilka hälsoaspekter som kommer till uttryck i tal om fysisk aktivitet hos lärare i fritidshem. I vår studie har vi använt oss av kvalitativa metoder, intervjuerna har spelats in och senare färgkodas. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares uppfattningar kring arbetet med barns sociala samspel inom lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Andersson; Josefine Bodin; [2023]
    Nyckelord :Intersubjektivitet; Meningsskapande; Socialkonstruktionsism; Social lek; Socialt samspel; Pedagogens roll;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares uppfattningar kring arbetet med barns sociala samspel inom lek. Detta genom att ta reda på vad de ansåg att det fanns för möjligheter samt om det fanns några begränsningar i arbetet. LÄS MER

  4. 4. Vad är fri lek i förskolan, egentligen? : En kvalitativ studie om hur förskollärare ser på fri lek

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Amanda Alexis; Max Backholm; [2023]
    Nyckelord :Frihet; fri lek; förskollärare; lek och lärande; lek; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa en förståelse kring förskollärares syn på begreppet ”fri lek” och vilket utrymme de ger ”fri lek” i förskolan. Vi undersöker i studien även ”fri lek” som fenomen och problematiserar hur pass fri den egentligen är. LÄS MER

  5. 5. Quantification of hand jerk asymmetry for infants in hemiplegic cerebral palsy assessment

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Anton Bölenius; Elias Wetterwik; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Hemiplegic cerebral palsy (HCP) is the most common form of cerebral palsy (CP) and affects roughly 1 in 400 infants. Unable to properly use the arm and leg of one side of the body, the disorder can have major negative impacts on a person’s life. New and improved methods of treating HCP have emerged in recent decades. LÄS MER