Sökning: "vi och dem perspektiv i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 236 uppsatser innehållade orden vi och dem perspektiv i skolan.

  1. 1. "Åhh fröken kan vi inte ha drama igen" eller elevers upplevelse av att arbeta me drama som komplement i svenskundervisnigen. : En interventionsstudie i grundskolaans årskurs två.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Sara Nilsson; [2024]
    Nyckelord :drama; multimodalitet; undervisning; lågstadiet; estetiska verktyg; sociokulturellt perspektiv; upplevelser;

    Sammanfattning : PISA-resultatet (2022) visar på vikten av att utveckla elevernas läs- och skrivförmåga, där skolan förväntas bidra till en likvärdig utbildning för alla elever oberoende deras olika förutsättningar. Tidigare forskning har visat att multimodala arbetssätt kan bidra till ökad läs- och skrivinlärning bland elever i de lägre årskurserna. LÄS MER

  2. 2. “Den var ganska undermålig den där så kallade skolan då” : Unga vuxnas erfarenheter av sin utbildning som placerade barn i samhällsvård

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Else Henriksson; Amina Ahmed; [2024]
    Nyckelord :Extra anpassningar; Inflytande; Samhällsvård; Skolplikt;

    Sammanfattning : Ahmed, A och Henriksson, E (2023). “Den var ganska undermålig den där så kallade skolan då” - Unga vuxnas erfarenheter av sin utbildning som placerade barn i samhällsvård.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90hp. LÄS MER

  3. 3. Context-aware security testing of Android applications : Detecting exploitable vulnerabilities through Android model-based security testing

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ivan Baheux; [2023]
    Nyckelord :Android Application Security; Vulnerability Detection; Context-Awareness; Model-Based Security Testing; Domain Specific Language; Sécurité des Applications Android; Détection de Vulnérabilités; Sensibilité au Contexte; Tests de Sécurité Basés sur les Modèles; Langage Dédiés; Android-applikationssäkerhet; Upptäckt av sårbarheter; Kontextmedvetenhet; Modellbaserad säkerhetstestning; Domänspecifikt språk;

    Sammanfattning : This master’s thesis explores ways to uncover and exploit vulnerabilities in Android applications by introducing a novel approach to security testing. The research question focuses on discovering an effective method for detecting vulnerabilities related to the context of an application. LÄS MER

  4. 4. Comparison of Hebbian Learning and Backpropagation for Image Classification in Convolutional Neural Networks

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Teodor Morfeldt Gadler; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Current commonly used image recognition convolutional neural networks share some similarities with the human brain. However, the differences are many and the well established backpropagation learning algorithm is not biologically plausible. LÄS MER

  5. 5. Elevers upplevelser av inflytande på fritidshem

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Irena Pesic Stankovic; Lina El Masri; [2023]
    Nyckelord :children s rights; participation; democracy; phenomenology; influence; barns rättigheter; delaktighet; demokrati; fenomenologi; inflytande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera elevers upplevelser av inflytande. Vårt mål var även att lyfta elevernas rätt till att yttra sina åsikter om fritidsverksamheten. Tidigare forskning visar att fritidshemslärare tar upp vikten av lyssnande och att möta eleverna på deras nivå i sin verksamhet. LÄS MER