Sökning: "vi talar inte som vi skriver"

Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden vi talar inte som vi skriver.

  1. 6. Lyrikmomentetes utveckling i gymnasieskolan : Hur lyrikmomentet har utvecklats i tre läromedel från tre olika tider

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Anna Olsson; Ellinor Gabrielsson; [2017]
    Nyckelord :Lyrik; didaktik; läromedel; svenska och genus;

    Sammanfattning : Denna uppsats har fokus på hur lyrikmomentet är formulerat samt synliggjorts i läroböcker. Vi kommer likaså att titta närmare på hur kvinnliga respektive manliga författare framskrivs i lyrikmomentet i respektive bok. Vi kommer att utgå från tre stycken läroböcker i gymnasiet för Svenska 3. LÄS MER

  2. 7. "Don´t put lipstick on a pig"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Malin Rosberg; Linnea Karlsson; [2014]
    Nyckelord :spelifiering; lärande; diskursanalys; motivation; skolan; spelmekanismer; gamification; education;

    Sammanfattning : Spelifiering har funnits genom historien, utan att det tidigare har definierats. Spår av användning av begreppet finns på Internet sedan 2004, men begreppet blev populärt först runt 2010. LÄS MER

  3. 8. Se på din storlek! Kanske hon försvarade sig? : En studie kring attityder gentemot kvinnors våld mot män i nära relationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för socialt arbete

    Författare :Marie Sjögren; Helene Linder; [2013]
    Nyckelord :Partnervåld; kvinnors våld mot män; våld i nära relationer; mäns våld mot kvinnor; våldsoffer; jämställdhetsarbete vid våld i nära relationer; narrativ analys.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är åskådliggöra hur myndigheter, publika medier och medmänniskor skriver om och talar kring män som utsätts för våld i nära relationer, att beskriva den verklighet som dessa män befinner sig i och vad som behövs för att åstadkomma en attitydförändring.Metoden baserades på en narrativ analys utifrån vetenskapliga och populärvetenskapliga artiklar samt texter från publika medier från SocIndex och Google. LÄS MER

  4. 9. Är det viktigt vad JAG tycker? Diskursanalys av en brukarenkät riktad till vårdnadshavare i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Karin Forsler; Lilian Thörngren; [2012-02-06]
    Nyckelord :diskursanalys; Foucault; skolutveckling; en skola för alla; vårdnadshavare; förskola; norm; makt; trygghet; delaktighet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att studera en brukarenkät riktad till vårdnadshavare i förskolan, samt diskutera vad dess konsekvenser kan innebära utifrån begreppet ”en skola för alla”. Två frågeställningar är centrala i studien: - Hur är brukarenkäten uppbyggd? - Vilka diskurser framträder i brukarenkätens konstruktion? Teori: Den franske filosofen Foucault utgår från att diskurserna skapar de subjekt vi är. LÄS MER

  5. 10. Återhämtning i staden : en undersökning av egenskaper i utemiljöer som bidrar till mental hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Hanna Linde; [2012]
    Nyckelord :landskapsarkitektur; planering; folkhälsa; stress; mental återhämtning; rekreation; grönska; parker;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete på 30 hp utfört vidinstitutionen för stad och land, SLU Ultuna. Bakgrundentill arbetet kommer sig av att allt fler människor idagbor i tätorter (Boverket 2011a; WHO 2008a) samtidigtsom antalet personer med oro, ångest och stress ökar(Socialdepartementet, 2002). LÄS MER