Sökning: "vi- och dem-perspektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden vi- och dem-perspektiv.
1. FÖRTRYCKARNA OCH DE FÖRTRYCKTA : En studie över konceptet ”Förtryckarna och de förtryckta” i Hizbollahs första manifest
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för Asien- och Mellanösternstudier (IAM)Sammanfattning : Denna studie har undersökt användandet av konceptet ”förtryckarna och de förtryckta” i Hizbollahs första manifest från år 1985 e.Kr. Syftet var att se betydelsen av konceptet i manifestet för att förbättra förståelsen över Hizbollahs motiv och roll i regionen. LÄS MER
2. Religionskunskapsläromedels-analys på islam-kapitel.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta examensarbete är en läromedelsanalys vars fokus kommer ligga på att analysera sexreligionskunskapsläromedel som håller sig inom tidsramen 2011 fram till idag 2022. Syftet äratt se hur författaren/författarna presenterar islam i läroböckerna samt vilka maktstrukturersom vi finner med hjälp av våra fyra teoretiska glasögon. LÄS MER
3. Framställningen av immigranter : En kritisk diskursanalys om hur immigranter framställs i riksdagspartierna Socialdemokraternas, Moderaternas och Sverigedemokraternas interpellationer och interpellationsdebatter
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : In times of increased immigration around the world, caused by conflicts for example the refugee crisis in 2015 and the war in Ukraine, immigration politics are constantly on the agenda. This study explores how the Swedish political parties Socialdemokraterna, Moderaterna and Sverigedemokraterna portray immigrants in written interpellations and interpellation debates. LÄS MER
4. Kristendomen och hinduismen: "vi" och "dem"? : En kvalitativ läromedelsstudie av hur kristendomen och hinduismen framställs i läroböcker för årskurs 4–6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att bidra med kunskap om hur hinduismen och kristendomen framställs i läroböcker i religionskunskap för årskurs 4–6 utifrån ett ”vi och dem”-perspektiv. För att konkretisera syftet har forskningsfrågorna ”Hur framställs hinduismen i läroböcker för årskurs 4–6 utifrån ett ”vi och dem”-perspektiv?”, ”Hur framställs kristendomen i läroböcker för årskurs 4–6 utifrån ett ”vi och dem”-perspektiv?” samt ”Vilka likheter och skillnader finns i framställningen av religionerna?” legat till grund för studien. LÄS MER
5. De bortglömda urfolken : En kritisk diskursanalys om samernas och den nordamerikanska ursprungsbefolkningens framställning i svenska historieläroböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, ÄmnesforskningSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur samerna respektive den nordamerikanska ursprungsbefolkningen framställs i samtida historieläroböcker för gymnasiets senare historiekurser. Det som undersökts är hur de två ursprungsfolkens historia och kulturmöten framställs i relation till vad som står i Gy11:s läroplan. LÄS MER