Sökning: "vidgat textbegrepp i förskolan"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden vidgat textbegrepp i förskolan.

  1. 1. Att arbeta med hörförståelse i förskolan : En studie om pedagogers syn på relationen mellan litteratur och texter och barns läs- och hörförståelse i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Kennedy; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Språkutveckling; Läsförståelse; Hörförståelse; Literacy;

    Sammanfattning : En semistrukturerad intervjustudie, i vilken förskollärare under samtalsliknande former fått besvara frågor om hur barn möter texter i förskolan och hur förskollärare arbetar med dessa med fokus på barns språkutveckling och läs- och hörförståelse. Begreppet texter tolkas ur ett vidgat textbegrepp och resultatet analyseras utifrån teorier om literacy och sociokulturell teori. LÄS MER

  2. 2. Hur arbetar tre föräldrar med sina barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling

    Författare :Therese Sköldberg; [2008]
    Nyckelord :Literacy; högläsning; vidgat textbegrepp;

    Sammanfattning : Mitt syfte med examensarbetet har varit att undersöka hur föräldrar stimulerar sina barns läsutveckling. Jag intervjuade därför tre föräldrar till barn i 6 års åldern. LÄS MER

  3. 3. Ord och bild i samspel : En studie av sex högstadieelevers textstrategier vid kunskapsredovisning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Lena Andersson; [2007]
    Nyckelord :ord; text; bild; vidgat textbegrepp; kunskapsredovisning; ord och bild i samspel;

    Sammanfattning : Vårt informationstäta samhälle, som är fullt av texter och bilder, ställer krav på oss medborgare både i vårt privatliv och i vårt arbetsliv. Dessa samhälleliga krav innebär bland annat att det inte längre är tillräckligt att kunna läsa och skriva olika texter. LÄS MER