Sökning: "vikten av barns kreativitet"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden vikten av barns kreativitet.

  1. 1. Får jag vara med? - lärares stöd för barns ingång i lek och strategier för att delta i lek

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alfred Drejer; Hanna Lindström; Rebecca Nilsson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Lekstrategi; förskolebarn; lärares strategier; lek; scaffolding; lekteori; samvarokompetens; mediering och medierande verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie handlar om barns lekstrategier och hur lärare kan stötta barn i dessa strategier. Alla barn ska enligt “Läroplanen för förskolan” (Lpfö18, 2018) få samma möjlighet att leka och ingå i gemenskap med andra. LÄS MER

  2. 2. Hur attityder till friluftsliv påverkas av faktorerna skärmtid ochmotivation : En systematisk litteraturstudie som undersöker relationen mellan skärmtid, motivationoch friluftsliv utifrån en svensk kontext

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Ella Hedborg; Lisa Fager; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Friluftsliv har ett flertal positiva effekter på den fysiska, psykiska såväl som sociala hälsan.Samtidigt kan vi se ett ökat stillasittande beteende bland barn och unga i Sverige där friluftslivfår en allt mindre plats, vilket påverkar hälsan negativt. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i förskolan : Pedagogernas perspektiv på användning av digitala verktyg i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Marina Dzakula; Sara El Faourie; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; undervisning; förskola; lärande; Ipad;

    Sammanfattning : Inledning:  Samhället har gått in i den digitaliserad värld där digitala verktyg har blivit en del av människan vardagliga liv. Förskolans senaste läroplan ställer krav på att pedagoger utvecklar barnens digitala kompetens på ett sätt som stimulerar deras utveckling och lärande. LÄS MER

  4. 4. Högläsningens påverkan på barns språkutveckling : En intervjustudie kring tio förskollärares användning av högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kristin Hellström; Frida Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Barn; förskollärare; högläsning; pedagogiskt arbete; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på förskollärares syn på högläsningens betydelsekopplat till barns språkutveckling. Under arbetets gång har det lagts fokus på hurförskollärarna arbetar i förskolan kring högläsning för att främja och stödja barnsspråkutveckling. LÄS MER

  5. 5. "Nu ser jag hela" - När digitala och analoga resurser kompletterar varandra : En observationsstudie av barns meningsskapande med digitala och analoga resurser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hannu Lehtonen; Martina Pavlov Segura; [2018]
    Nyckelord :Digital; skapande; lärplatta; kommunikation; teckensystem; meningsskapande; analoga medel; digitala medel; digitalitet; meningspotential; socialsemiotik; multimodalitet;

    Sammanfattning : Syftet för denna uppsats är att undersöka barns skapande verksamhet med digitala och analoga medel och hur de användas som komplement till varandra för att erbjuda barn varierade möjligheter för meningsskapande. Vi har använt oss av videoobservationer samt skärminspelningsfunktion i vår undersökning för att närma oss sen djupare förståelse för den kommunikationen som sker mellan barn och olika medel ur ett socialsemiotiskt perspektiv. LÄS MER