Sökning: "vikten av idrott i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden vikten av idrott i skolan.

  1. 1. Diabetes typ lätt? : En kvalitativ studie om lärares upplevelse av hanteringen av elever med diabetes typ 1 i undervisningen av ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Dana Najafi; Ruocco Ludvig; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med denna studie är att undersöka lärares upplevelse av hanteringen av elever med diabetes typ 1 (benämns fortsättningsvis T1D) i undervisningen av idrott och hälsa. För att besvara studiens syfte användes tre frågeställningar:  1.     Hur upplever lärare arbetet med elever med T1D? 2. LÄS MER

  2. 2. Rörelseförmåga och dess inverkan på utanförskap och innanförskap i dagens skolor : En kvalitativ studie gjord på en låg- och mellanstadieskola

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Love Lånström; Joakim Ytterberg; [2022]
    Nyckelord :Motorik; allsidig rörelseförmåga; utanförskap; innanförskap; social kompetens;

    Sammanfattning : Aim The study aims to investigate how physical literacy is linked to social exclusion or inclusion. More specifically, the aim is to examine the importance of pupils' physical literacy in primary and middle school during physical education, recess and after school activities. LÄS MER

  3. 3. Inkluderande undervisning enligt läroplanen i idrott och hälsa för elever med ADHD

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elin Norberg Wall; Isabelle Ström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vår studie syftar till att undersöka lärares upplevelser av hur de inkluderar elever med ADHD i sin undervisning samt hur anpassad deras undervisning är efter läroplanen. Vi vill kunna besvara forskningsfrågorna: Hur anpassar lärare sin undervisning utifrån läroplanen? På vilka sätt arbetar lärare inkluderande med elever som har ADHD? Vi har använt oss av en kvalitativ metod där vi intervjuat sex utbildade idrottslärare som har erfarenheter av elever med ADHD diagnos som i dagsläget undervisar på mellanstadiet. LÄS MER

  4. 4. Att inte bedriva friluftsliv vore tjänstefelEn kvalitativ studie om lärares förhållande till friluftslivsundervisning.

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Philip Hedbris; Teodor Larsson; [2022]
    Nyckelord :Frilufts-undervisning; outdoor education; värdefull undervisning; ny kursplan; undervisnings-kultur;

    Sammanfattning : Såväl skolans läroplan i idrott & hälsa och vetenskapliga artiklar belyser vikten av värdet med friluftsliv. Samtidigt finns det många bekymmer eftersom skolorna och lärarna inte har samma förutsättningar. För att bedriva friluftsliv krävs oftast stöd från ledningen, ekonomi men framförallt tid. LÄS MER

  5. 5. Trygghet i ämnet idrott och hälsa - om eleverna själva får berätta : En kvalitativ studie av elevers perspektiv på trygghet och otrygghet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Marie Hedell; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Skolan är en plats för lärande och för att lärande ska kunna ske förutsätter det att lärandemiljön är trygg och stödjande. Därför ses det som relevant att med utgångspunkt i elevers perspektiv bidra med ökad kunskap om elevers uppfattningar kring vad trygghet respektive otrygghet i ämnet idrott och hälsa innefattar. LÄS MER