Sökning: "viktigt att stava rätt"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden viktigt att stava rätt.

  1. 1. Det digitala klassrummet : En systematisk litteraturstudie om digitala verktyg i anknytning till skrivundervisning i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Hilda Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :Digital tools; writing education; middle school; Digitala verktyg; skrivundervisning; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ge en överblick av den forskning som gjorts om digitala verktyg i anknytning till skrivundervisning i mellanstadiet. Studien är en systematisk litteraturstudie som undersöker vilka digitala verktyg som inkluderas i skrivundervisning och vilka fördelar och nackdelar dessa har. LÄS MER

  2. 2. En fallstudie om lärares och elevers uppfattningar kring särskild begåvning

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Åsa Larsson; [2018]
    Nyckelord :Identifiera; skriftspråk; speciallärare; särskild begåvning; twice- exceptional; upptäcka;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragStudien vill belysa de särskilt begåvade eleverna, hur lärare kan möta och upptäcka dem så attde får den kunskapsutveckling de har rätt till. Att särskilt begåvade även kan hainlärningssvårigheter, att begåvningen också kan vara ett hinder i deras inlärning och döljaandra svårigheter p.g.a. LÄS MER

  3. 3. Bärbar dator eller datorplatta, när eleven själv får välja

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Lennartsson; [2016]
    Nyckelord :Appropriera; artefakt; bärbar dator; datorplatta; medierade verktyg; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstrakt BakgrundFör elever som är i behov av stöd kan ett digitalt verktyg underlätta skrivprocessen. I dag har dessa verktyg blivit ett naturligt inslag i den svenska gymnasieskolan och kan bli ett viktigt redskap i skolarbetet. LÄS MER

  4. 4. "Skriv vad du kan, som du tror att det låter" - En studie om skrivinlärning och stavning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linda Bernhardsson; Karin Andersson; [2007]
    Nyckelord :Stavning; skrivinlärning; skrivlust; motivation; s;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med vår fördjupning var att ta reda på några utvalda lärares uppfattningar om elevers skrivinlärning ochstavning samt hur de arbetar utifrån dessa. Genom litteraturstudier ville vi också belysa olika synsätt påskrivinlärningen som fenomen samt hur skrivinlärningen påverkats genom den svenska utbildningens historia. LÄS MER

  5. 5. När, hur och varför? : En studie om synen på stavning

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Veronica Bjerges; Åsa Haglund; [2007]
    Nyckelord :spelling; spelling mistakes; teaching spelling; reading and writing development; reading; writing; curriculum standards; teacher education; pupils´ thoughts; stavning; stavningsutveckling; elevers tankar; stavfel; stavningsundervisning; läs- och skrivutveckling; läsning; skrivning; styrdokument; lärarutbildning; elevers tankar;

    Sammanfattning : Stavning handlar ej enbart om att stava rätt! Att lära sig stava kan vara en hjälp i en individs läs- och skrivutveckling. Genom att lära sig stava kan det bli lättare att lära sig läsa, samtidigt som läsningen kan bidra till att lära sig stava. LÄS MER