Sökning: "vild lek förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden vild lek förskola.

  1. 1. En diskursanalys av förskolepedagogers tal om vild och kaosartad lek.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Neil Hof Kenntoft; Simon Henricsson; [2017]
    Nyckelord :Vild lek; kaosartad lek; diskurser; antagonism; pedagoger; förskola; intervjustudie;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur manliga och kvinnliga pedagoger talar om vild och kaosartad lek. Studiens metod är kvalitativ, halvstrukturerad intervju där sammanlagt 10 pedagoger verksamma inom förskolan har intervjuats. I studien har diskursanalys använts som analysmetod. LÄS MER

  2. 2. Plats att växa : En förskola i Vasalund

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Rebecca Edin; [2017]
    Nyckelord :Förskola; Vasalund; Solna; Reggio Emilia; Gårdsrum; Barn; Utbildning; Lek; Lärandemiljö;

    Sammanfattning : På en 800 kvadratmeter stor tomt i området Vasalund i Solna kommun ska en ny förskola byggas. Förslaget är anpassat efter traditionell förskolepedagogik med inspiration från Reggio Emilia och har sin grund i en önskan om att skapa en byggnad anpassad för sin huvudsakliga brukare - barnen. LÄS MER

  3. 3. Lilla Världen

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Andrea Berois; [2016]
    Nyckelord :Preschool Architecture Sweden; Förskola Dagis Vasalund Solna Stockholm Arkitektur Höjerska;

    Sammanfattning : I en storstad som växer och mullrar fram finns minnet kvar av en annan stad. En kåkstad med fattigbarn och svält men också med gemenskap och variation. En ny stad byggs som ska rensa upp men en bit av den gamla sparas, högst upp på höjden. Innuti den lilla staden som ligger i den stora staden finns en liten värld. LÄS MER

  4. 4. Förskolan Vulkanen

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Anna Östberg; [2016]
    Nyckelord :Vasalund; Förskola; Pedagogik; Arkitektur; Solna; Landskap; Kvarteret Framnäs; Vulkanen;

    Sammanfattning : Förskolan Vulkanen Det här projektet handlar om rum för lärande och mer specifikt en förskoleverksamhet i Vasalund, Solna. Jag har fördjupat mig i Reggio Emilia-pedagogiken och fokuserat på hur den fysiska miljön kan verka som ett pedagogiskt hjälpmedel. Projektet har en stark förankring i det omkringliggande landskapet. LÄS MER

  5. 5. Rörelse i förskolan : En essä skriven för att fördjupa ämneskunnandet och vinna insikt om olika förutsättningar för barns rörelse inomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emelie Gjersvold; [2015]
    Nyckelord :Motion; preschool; running; wild play; stress; influence; gender patterns; large groups of children; practical knowledge; Rörelse; förskola; spring; vild lek; stress; inflytande; könsmönster; stora barngrupper; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : Denna essä tar sin utgångspunkt i två självupplevda händelser som speglar varandra i form av kaosartat spring inomhus och strukturerad rörelseaktivitet utomhus. Händelserna skapar starka motsatta känslor inom mig och jag undrar varför jag anser att det ibland är okej att röra på sig och ibland inte. LÄS MER