Sökning: "vilka strategier använder barn när de räknar"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden vilka strategier använder barn när de räknar.

  1. 1. Likheter och skillnader mellan flickor och pojkar i årskurs ett vid lösning av aritmetiska uppgifter.

    Magister-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Elisabeth Rietz Leppänen; [2011]
    Nyckelord :didactics of mathematics; compulsory school; gender; strategies; arithmetics; think-aloud protocol; matematikdidaktik; grundskola; kön; strategi; aritmetik; think aloud protocol;

    Sammanfattning : Tidigare studier visar att det finns skillnader mellan flickor och pojkar avseende hur de upplever ämnet matematik, vilket återspeglas i utbildnings- och yrkesval. Tidigare studier visar även att det finns skillnader mellan flickor och pojkar avseende hur de lär och tänker när de löser matematiska problem och attlärare inte alltidtar hänsyn till dessa skillnader. LÄS MER

  2. 2. Är 15 kulor fler än 15 legobitar? : En studie om vilka strategier barn använder när de räknar och om variation av antal, material och gruppering har betydelse när barn ska bestämma antal.

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Ann-Charlotte Ohlsson; Lisbeth Larsson; Monia Elgenkrona; [2008]
    Nyckelord :Antalsuppfattning; räkneprinciper; strategier; variation.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att undersöka vilka strategier barn använde sig av när de räknade samt om variation av antal, föremål och gruppering påverkade deras val av strategier. Undersökningen gjordes genom strukturerade observationer då femton barn, födda 2002, på tre olika förskolor räknade föremål där antal, gruppering och material varierades. LÄS MER