Sökning: "vilket språk påverkar det svenska språket"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden vilket språk påverkar det svenska språket.

  1. 1. Högläsning och strategier som påverkar språkutveckling hos andraspråkselever : En kvalitativ intervjustudie riktad mot årskurserna 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Pernilla Nilsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Invandring har ökat markant de senaste årtiondena vilket bidragit till att skolväsendet har fått fler flerspråkiga elever. Det ställer krav på lärare att jobba språkutvecklande utifrån ett andraspråksperspektiv. LÄS MER

  2. 2. rapporten är skriven på svenska ange engelska titel Numerisk studie av flödesregimer i roterande Couetteströmningar,

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

    Författare :Nils Abrahamsson; Carl Lundborg; [2023]
    Nyckelord :Couetteflöde; simulering; Reynoldstal; vorticitet; flödesstrukturer;

    Sammanfattning : Numerisk studie av flödesregimer i roterande Couetteströmningar, Numerical study of flow regimes in rotating Couette flows   Sammanfattning på original språk (språket som rapporten är skriven på) I detta kandidatexamensarbete undersöks hur effekten av rotation påverkar en smörjfilm och dess skjuvströmning då mekaniska delar roterar gentemot varandra. Tidigare experiment på området har begränsats av fysiska restriktioner, vilket gjorde att rapporten istället använde simuleringar för att fastställa flödets styrka och hastighetsgradient utifrån rotationshastighet och Reynoldstal. LÄS MER

  3. 3. Hej, hello, zdravo, merhaba : Undervisningens och den fysiska miljöns påverkan till flerspråkiga barns språkinlärning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Elvira Heideman; Elvira Fajkovic; [2022]
    Nyckelord :Tvåspråkighet; flerspråkighet; modersmål; samspel; språkstimulerande arbete; transspråkande; språkutveckling och språkundervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka varför flerspråkiga barn lämnar förskolan med otillräckliga kunskaper i svenska samt hur den fysiska miljön och undervisningen påverkar flerspråkiga barns språkutveckling. För att kunna besvara studiens syfte och forskningsfrågor använde vi oss av kvalitativ metod med semistrukturerad intervju som verktyg och en innehållsanalys där kategoriseringsmetoder tillämpades. LÄS MER

  4. 4. Analys av svenskämnet i Sverige och Finland : En jämförande analys av Sverige och Finlands kursplaner inom ämnet svenska för årskurs 4-6 respektive 3-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tim Elledil; Rickard Lundberg; [2022]
    Nyckelord :Svenska; Läroplanstyper; Ämneskonceptioner; Finlands kursplan; Lgr22;

    Sammanfattning :   Syftet med denna studie är att jämföra Sveriges och Finlands kursplaner för ämnet svenska i årskurserna 4–6 respektive 3–6. Kursplanerna är hämtade från Skolverket samt Opetushallitus. I Finland talar fem procent av landets befolkning svenska och det är ett av två nationella språk som talas i landet. LÄS MER

  5. 5. Hur stöttas språket i förskolan, rent tekniskt? : Enkätstudie om hur pedagoger i förskolan använder digitala verktyg för att främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Windh; Filip Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digital kompetens; pedagogers åsikter; digitalisering; språkutveckling; pedagogisk stöttning; enkätundersökning; GAKK; flerspråkighet; bildstöd; Vygotskij; proximal utvecklingszon; mediering; kulturella verktyg.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att studera i vilken omfattning och på vilket sätt förskolepedagoger anser att de främjar barns språkliga utveckling med stöd av digitala verktyg. Vidare fokuseras hur de uppfattar att digitala verktyg påverkar barns språkutveckling samt vilka språkliga utvecklingsstadier de menar digitala verktyg kan påverka. LÄS MER