Sökning: "vilseledande efterbildning"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden vilseledande efterbildning.
1. Skydda förpackningen - En uppsats om förpackningsutstyrselskyddet inom varumärkesrätten och marknadsrätten
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Through research in legal acts, legislative history, judgments, and doctrine this paper presents the requirements protection for product trough trademark laws and through the Swedish Marketing Act. The thesis also raises the matter of the complication of legal force which might arise from the new possibility of petitioning for another product packaging to be banned from the market and action for damages with regards to trademark legislation and Swedish Marketing Act in the same trial. LÄS MER
2. Bevisvärdering av marknadsundersökningar i varumärkes- och marknadsföringsrättsliga mål
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Both in trademark law and marketing law there are situations when a party in a case needs to present evidence that supports that its trademark or product is perceived in a certain way by the relevant public. The relevant public’s perception of the object in question is relevant in marketing law including the provisions for passing off and misleading imitations and in trade mark law including the provisions for protection of unregistered established trademarks, acquired distinctiveness, and for the enhanced protection for established trademarks. LÄS MER
3. Renommésnyltning och "smell-alikes" - det känneteckens- och marknadsrättsliga skyddet mot renommésnyltande parfymimitationer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka de för parfymtillverkare tillgängliga varumärkes- och marknadsrättsliga verktygen mot snålskjutsfenomenet ”smell-alikes”, dvs. efterbildningar av välkända märkesparfymer av lägre kvalitet som säljs för en bråkdel av originalpriset. LÄS MER
4. Modebranschens rättsliga skydd mot plagiering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Intresset för svenska modeprodukter ökar både i Sverige och utomlands. Under 2011 omsatte svensk modeindustri 206 miljarder kronor. I takt med att intresset för svenskt mode ökar blir det alltmer lockande att plagiera framgångsrika företags plagg. LÄS MER
5. Brandsnyltning - Branding med bitter eftersmak
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Branding definieras i denna uppsats som alla marknadsföringsaktiviteter ett varumärke använder för att synas, stärka, definiera och särskilja sig samt den goodwill som erhålls av dessa marknadsföringsåtgärder. Detta innefattar således reklam, events, utskick, sponsring etcetera. LÄS MER