Sökning: "vin konkurrens"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden vin konkurrens.

  1. 1. Vinflaskans färg, form och vikt : En studie av marknadsföring, konsumentpåverkan och preferens

    M1-uppsats, Örebro universitet/Restaurang- och hotellhögskolan

    Författare :Daniel Collin; Patrik Nilsson; [2013]
    Nyckelord :bottle; design; marketing; preference; wine.;

    Sammanfattning : Vinmarknaden av idag präglas av allt tuffare konkurrens, och går från att ha varit traditionsbunden mot att bli mer och mer marknadsorienterad. Det går att se trender i att flaska och förslutning vid sidan av etikett börjat användas allt mer som marknadsföringsredskap. LÄS MER

  2. 2. Vad påverkar antalet offerter hos Systembolaget? - en studie av en reglerad inköpsprocess

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Philippa Ekstedt; Mattias Åström; [2012]
    Nyckelord :Systembolaget; vinimportör; inköpsprocess; offert; rent-seeking; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sveriges vinmarknad skiljer sig från de flesta andra i världen. Försäljningen av alkohol styrs av ett statligt ägt monopol och dess leverantörer ställs inför tuff konkurrens om att få erbjuda sin produkt på den svenska marknaden. LÄS MER

  3. 3. Tredjepartslogistik i praktiken : En vinimportörs syn på ett tredjepartslogistiskt samarbete

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Max Kanakura; Marita Pettersson; [2008]
    Nyckelord :third part logistics; outsourcing; supply chain risk management; logistics; Tredjepartslogistik; kontraktering; logistik; partnerskap; TPL; 3PL;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att analysera ett tredjepartslogistiskt samarbete mellan en vinimportör och dennes distributör utifrån importörens perspektiv. Arbetet avser att lyfta fram vilken typ av relation som finns dem emellan. LÄS MER

  4. 4. Omgivningens motstridiga krav på statliga företag : ur ett nyinstitutionellt perspektiv

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Maja Vuleta; Carolina Lindholm; [2006]
    Nyckelord :Statliga företag; Vattenfall; Vin Sprit; Etik och socialt ansvar; motstridiga krav;

    Sammanfattning : Statliga företag i Sverige agerar på en konkurrensutsatt marknad och har dessutom viktiga samhällsfunktioner. Statliga företag agerar idag på samma marknadsmässiga villkor som privata företag. LÄS MER

  5. 5. Konkurrensmöjligheter på en reglerad marknad : Fallstudier på små vin- och sprittillverkare

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Christian Farkas; Thomas Jacobsson; [2006]
    Nyckelord :Marknadsföring; Konkurrens; Vin; Sprit; Vintillverkare; Sprittillverkare; Monopol; Systembolaget;

    Sammanfattning : .... LÄS MER