Sökning: "vinjett förskola"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden vinjett förskola.
1. Därför att jag värnar om arbetsmiljön för lärare : En kvalitativ studie om skyddsombud
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Skyddsombudsuppdraget är ett förtroendevalt uppdrag, där medarbetarna väljer en representant som ska representera dem i arbetsmiljöfrågor. Skyddsombudets roll är unik och medför rättigheten att kunna stoppa arbetet om det är fara för arbetstagarnas liv och hälsa utan att riskera eventuellt skadeståndsanspråk från arbetsgivaren. LÄS MER
2. Möjligheter och Hinder En vinjettstudie om pedagogers resonemang om barn som upplevs utagerande i förskolan
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i fem förskoleområden i två olika kommuner resonerar med utgångspunkt i sina erfarenheter kring möjligheter och hinder i bemötandet av barn som visar ett utagerande beteende. Studien har tagit sin utgångspunkt i en livsvärldsfenomenologisk ansats, då vi resonerat utifrån en konkret situation med fokus på pedagogers erfarenheter och upplevelser av att möta barn som visar ett utagerande beteende. LÄS MER
3. Vem ser ett bortvalt barn?En intervjustudie med några specialpedagoger och förskollärare
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hpKurs: SPP 610 Nivå: Avancerad nivåTermin/år: VT 2016 Handledare: Eva Gannerud Examinator: Ernst ThoutenhoofdKod: VT16-2910-081-SPP610Nyckelord: Förskola, bortvald, lek, lärande, normer, specialpedagogik, frilek AbstractSyfte:Syfte med studien är att undersöka hur några förskollärare och specialpedagoger ser på barn som blir bortvalda i den gemensamma lek.Metod:Studiens resultat bygger på sex kvalitativa semistrukturerade intervjuer med förskollärare ochSpecialpedagoger verksamma inom förskolan. LÄS MER
4. “Att ingå i en grupp där det finns möjlighet att få sina behov tillgodosedda” - verksammas resonemang om inkludering i förskolan
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka och beskriva hur några verksamma inom förskolan resonerar om inkludering. Centrala frågeställningar är: • Hur förstås/definieras begreppet inkludering av de verksamma? • Vilka möjligheter till och hinder för inkludering uttrycker de verksamma? • Hur önskar de verksamma att inkluderingen gestaltas? Metod: Studien är kvalitativ och utgår från en hermeneutisk ansats. LÄS MER