Sökning: "vinst immateriella tillgångar"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden vinst immateriella tillgångar.
1. Immateriella tillgångar : En studie om kreditansökan av företag med en stor andel immateriella tillgångar
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/FöretagsekonomiSammanfattning : Bakgrund: Att driva ett företag innebär att investera pengar i en framtid som är osäker men som förhoppningsvis kommer att ge en vinst. Företag behöver kapital för att kunna investera i bland annat marknadsföring, lager, forskning, utveckling och utbildning av personal. LÄS MER
2. Internprissättning med särskilt fokus på immaterialrätter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Det är inget ovanligt med inkomstöverföringar mellan företag i en internationell företagsgrupp, d.v.s. att medel som inte utgör en marknadsmässig ersättning för en motprestation överförs mellan företag i intressegemenskap. LÄS MER
3. Royalties mellan närstående företag- internprissättning
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Syftet med arbetet är att belysa den gällande rätten för beskattning av royalties enligt svensk intern rätt, men även hur området förhåller sig till internationella regler. Royalty är en betalningsform som är aktuell i internprissättningsområdet för internationellt verksamma företag vid överföring och nyttjande av immateriella tillgångar. LÄS MER
4. Is there an optimal patent length?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : In today’s society innovation is increasingly important for a developed, as well as a developing, country and it is a significant contributor to economic growth and the evolution of society. The accounted value of companies increasingly consists of immaterial property and our access to existing knowledge is ever greater and ever easier. LÄS MER
5. Transfer Pricing - prissättning av immateriella tillgångar
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Transfer pricing innebär i grund och botten att den vinst som företagsgrupper får ska fördelas på ett korrekt sätt mellan de länder där gruppen har aktörer. Armlängdsprincipen är den internationellt accepterade tillvägagångssättet att fastställa priser när närstående företag handlar med varandra. LÄS MER