Sökning: "vinstvarning"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet vinstvarning.
1. Marknadens reaktion på vinstvarningar : En eventstudie på Oslo Børs
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Studien utreder norsk marknadsreaktion på vinstvarningar. För att åstadkomma dettagenomförs en eventstudie, med avvikelseavkastning som mätmetod under tidsperioden2014–2022. Totalt inkluderas 72 vinstvarningar utfärdade av bolag noterade på Oslo Børs istudien. Marknadens reaktion analyseras i två eventfönster av olika längd. LÄS MER
2. Vinstvarningar och hållbarhetsprestation : En studie om hur företags ESG-poäng påverkar aktiemarknadsreaktioner vid vinstvarningar inom olika branscher
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : I denna studie undersöks huruvida det finns ett samband mellan företags ESG-poäng och aktiemarknadsreaktionerna vid en vinstvarning på den svenska aktiemarknaden. Frågan har undersökts i tidigare studier, men till skillnad från dem fördjupas undersökningen i den här studien genom att undersöka om det sambandet skiljer sig mellan olika branscher som har en större eller mindre påverkan på den miljömässiga, sociala och ekonomiska hållbarheten, vilket i denna uppsats benämns kontroversiella respektive icke-kontroversiella branscher. LÄS MER
3. Historisk resultatvolatilitet och marknadsreaktioner på vinstvarningar : En studie om svenska noterade bolag
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Denna studie undersöker om marknadsreaktionen på en vinstvarning påverkas av det utfärdande företagets historiska resultatvolatilitet. Marknadsreaktionen mäts i termer av avvikelseavkastning, vilken beräknas med hjälp av en eventstudie som omfattar 86 vinstvarningar som utfärdats av företag noterade på Nasdaq Stockholm under tidsperioden 2012-2019. LÄS MER
4. Vinstvarningars påverkan på marknaden : Eventstudie över vinstvarningar innan covid-19 samt under pandemin
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka reaktioner mot svenska företag före och efter en vinstvarning samt att jämföra hur covid-19 påverkade marknadsreaktionerna i samband med en vinstvarning. Andra faktorer undersöks genom utformande av en regressionsanalys i studien för att testa om de har någon påverkan på marknadsreaktionen. LÄS MER
5. Investerares reaktion på positiva vinstvarningar : En studie om CSR-arbetes påverkan
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Denna studie undersöker den initiala abnormala avkastningen som uppstår av positiva vinstvarningar på den svenska och finska marknaden mellan åren 2017-2020. Studien undersöker om företags arbete med CSR-relaterade frågor, mätt utifrån ett ESG-poäng, påverkar den abnormala avkastningen som uppstår vid en positiv vinstvarning. LÄS MER