Sökning: "violinundervisning"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet violinundervisning.

  1. 1. Improvisation i kulturskolans fiolundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Elin Nilsson; [2014]
    Nyckelord :improvisation; fiolundervisning; violinundervisning; kulturskola;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om improvisation i fiolundervisning och om vad som avgör om fiollärare använder sig av improvisation i undervisningen eller ej. Tre fiollärare har intervjuats om sina tankar kring improvisation, om sin bakgrund och sin undervisning. LÄS MER

  2. 2. Genrebreddens betydelse i violinundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Therese Olsson; [2012]
    Nyckelord :genre width; teaching; violin teacher; genrebredd; undervisning; fiolundervisning; fiollärare;

    Sammanfattning : Problemformuleringen i denna studie är ”Hur uppfattar fiollärare genrebreddens betydelse för elevers fortsatta musikintresse och utveckling?” Hur bemöter musikskolan den musikaliska evolutionen? Den evolution vilken, i och med 1900-talets paradigmskifte, fört det musikaliska synsättet från det traditionella mot ett allt mer öppet klimat i musikundervisningen. För att få svar på detta vände jag mig till fyra fiollärare med fiollärarutbildning och använde den kvalitativa intervjun som metod. LÄS MER

  3. 3. Vibrato - ett fiolmetodiskt perspektiv: Vad ska en fiollärare tänka på för att lära sina elever vibrato?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Julia-Caroline Witte; [2012]
    Nyckelord :Method; singing; strings; tremolo; vibrato; violin; violin teacher; fiollärare; metodik; stråkar; sång; Performing Arts;

    Sammanfattning : Title: Vibrato- a violin-methodical perspective. What is important to think of when teaching vibrato? The aim of this paper is to take part of the thoughts and experiences of violin teachers about how to teach vibrato, and to explore the consequences of different ways to proceed. Five teachers have been interviewed. LÄS MER