Sökning: "virtual sociality"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden virtual sociality.

  1. 1. "Literally giving the main character vibes" – Examining Emotional Capital and Parasocial Relationships on YouTube

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Marta Kruhlinskaya; [2022]
    Nyckelord :emotional capital; parasocial relationships; mediated relationships; social media; YouTube; discourse theory; DTA; digital media; online communication; virtual sociality; emotionality;

    Sammanfattning : In an ever-evolving social media landscape, online communication has become more prone to the revelation of our affective states. In this study, I investigate how iterations of emotional capital, an extension of Pierre Bourdieu’s four forms of capital, shape social interaction in mediated relationships on YouTube, a platform that fosters a participatory culture. LÄS MER

  2. 2. Social Dimensions of Robotic versus Virtual Embodiment, Presence and Influence

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva system

    Författare :Sam Thellman; [2016]
    Nyckelord :human-robot interaction; social interaction; robot interaction; hri; social robots; robot; artificial agent; virtual agent; embodiment; agent embodiment; social presence; social influence; physical; virtual; interface; ultimatum game; robot influence; decision making; interaction; människa–robot-interaktion; interaktion; social interaktion; robotinteraktion; sociala robotar; agent; robot; virtuell agent; fysisk; virtuell; kropp;

    Sammanfattning : Robots and virtual agents grow rapidly in behavioural sophistication and complexity. They become better learners and teachers, cooperators and communicators, workers and companions. LÄS MER

  3. 3. Socialt Spelande : Etik och moral i onlinespel utifrån spelarnas egna upplevelser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande; Högskolan i Skövde/Forskningsspecialiseringen Hälsa och Lärande

    Författare :Annelie Höglund; Evelina Larsson; [2014]
    Nyckelord :Ethics; Morality; Online game; Game culture; Symbolic interactionism.; Etik; Moral; Onlinespel; Spelkultur; Symbolisk interaktionism.;

    Sammanfattning : I ett samhälle där datorspelare anses vistas i en högst amoralisk miljö, vill vi med den här studien granska hur etik och moral ter sig i den virtuella världen via ett symboliskt interaktionistiskt perspektiv. Genom kvalitativa intervjuer har elva spelare av onlinespel fått redogöra för sin egen upplevelse av den interaktion de genomgår dagligen. LÄS MER