Sökning: "virtual stimuli"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden virtual stimuli.

  1. 1. Room Impulse Response Interpolation

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Daníel Thor Wilcox; [2023]
    Nyckelord :Virtual Acoustics; Machine Learning; Signal Processing; Room Impulse Response; Virtuell Akustik; Maskininlärning; Signalbehandling; rumsimpulssvar;

    Sammanfattning : In Virtual Reality (VR) systems, the incorporation of acoustics allows for the generation of audio-visual stimuli, facilitating applications in engineering, architecture, and design. The goal of virtual acoustics is to create a realistic sound field in continuous space. LÄS MER

  2. 2. Nature in VR: A Multisensory Perspective of Artificial Nature Exposure

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för biovetenskap

    Författare :Alfred Mossberg; Kristoffer Wall; [2023]
    Nyckelord :Virtual reality; artificial nature exposure; multisensory integration; immersion; cognitive restorativeness;

    Sammanfattning : A virtual environment can offer a highly immersive experience with a feeling of presence similar to the physical world. Nevertheless, it still lacks several multisensory and emotional properties to fully substitute or replicate the physical world's richness and complexity. LÄS MER

  3. 3. Avståndsuppfattning till en ljudkälla i VR

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Filippa Leuckfeld; Elin Granstedt; [2022]
    Nyckelord :Virtuell verklighet; VR; direkt ljud; diffust ljud; efterklang; avståndsuppfattning; omslutning; Oculus; Unity; ;

    Sammanfattning : Virtual reality, VR, has become more popular in the last decade thanks to the rapid development of the technology, and thanks to becoming more accessible. One of the demands that users have is that the VR experience should be immersive, which means that the computer-generated world should be perceived as if it was real. LÄS MER

  4. 4. A Digital Design Flow - From Concept to RTL Description, Using Mathworks and Cadence's Tools

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för elektro- och informationsteknik

    Författare :Tor Hammarbäck; Jorge Deza Concori; [2022]
    Nyckelord :Technology and Engineering;

    Sammanfattning : This report presents our digital design flow for creating high speed very large scale integration circuits using a fifth generation disruptive beamforming control and data processing circuit as example. The flow consists of different stages. LÄS MER

  5. 5. Virtuella vägmarkeringar för att påverka hastighetsval vid bilkörning : Effekt och upplevelse hos bilförare med respektive utan ADHD

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Katarina Iversen; [2020]
    Nyckelord :Virtuella vägmarkeringar VRM ; Field of View FoV ; Intelligent Speed Adaptation ISA ; ADHD; hastighetsupplevelse;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att bilförare tenderade att underskatta hastigheten de färdas i med ca 20%. Forskning har även visat att hastighetsupplevelse hos bilförare kan påverkas av ett utökat Field of View (FoV) vilket resulterar i lägre hastighetsval (Pretto et al., 2009; Schütz et al. LÄS MER