Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hur kan multimodalitet och bildstöd i lärande med VR bidra till en mer inkluderande undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Anja Bisztron Ramneskog; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: Inkludering; Varierat arbetssätt; Minne; Motivation; Multimodal undervisning och Virtual reality;

    Sammanfattning : Arbetet handlar om hur multimodala verktyg kan bidra till inkluderande undervisning. Fokuset är på bildstöd undervisning där VR (virtuell verklighet) kan vara en möjlighet samt möjliga fördelar det bidrar till undervisningen i grundskolan. Inriktningen är att studera VR-teknikens och bildstöd undervisning för att se effekterna. LÄS MER

  2. 2. “Business as usual” - En kvalitativ studie om hur team påverkas av att plötsligt tvingas ställa om till distansarbete

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Kajsa Hakefjord; Josefin Xia; [2022-02-16]
    Nyckelord :arbetsplats; distans; distansarbete; fysisk närvaro; närhet; plötslig; social identitet; sociala interaktioner; team;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur team påverkas av att plötsligt ställa om till att arbeta på distans, där arbetet har utgått från följande frågeställning: Hur påverkas team och professionella gruppers sociala identitet av att plötsligt tvingas ställa om till distansarbete? Studien är en kvalitativ tvärsnittsstudie med ett abduktivt förhållningssätt, vilken gör nedslag i organisationers aktuella situationer. Distansarbete och flexibla arbetsplatser är en pågående trend som leder till att fler organisationer väljer att tillämpa detta arbetssätt. LÄS MER

  3. 3. Gamers: Den missgynnade generationen : – En kvalitativ innehållsanalys av gamingkulturens inramning i traditionell nyhetsmedia

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Ronja Isaksson; Nathalie Wallstenius; [2022]
    Nyckelord :Innehållsanalys; inramingsteori; gestaltningsteori; gamingkultur; nyhetsmedia; representation; identitet; gamer; gaming;

    Sammanfattning : Media har makt att skapa övertygelser om verkligheten genom deras sätt att rama in aspekter av händelser eller identiteter. Detta kan ge upphov till en allmän uppfattning som påverkar samhällsbilden och synen på kulturella grupper. LÄS MER

  4. 4. Virtuell simulerad undervisning om språkutredning i speciallärarutbildningen : om lärande, etik och bedömningspraktik

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Carin Bergqvist; Maria Månsson; [2019]
    Nyckelord :VR; Virtual reality; Education; Special needs education; Special needs teacher; Dynamic assessment; Language; Writing and reading assessment; Vulnerability; Situated perspective; Design for learning; Design för lärande; Dynamisk bedömning; Högre utbildning; Kartläggning; Situerat perspektiv; Speciallärare; Speciallärarprogrammet; Språklig sårbarhet; Språk-; skriv- och läsutredning; Virtual reality; VR;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka betydelsen av att använda virtuell simulerad undervisning (virtual reality, VR) i speciallärarutbildningen med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling som alternativ och komplement till autentiska test med elever för att belysa lärande, etiska aspekter och bedömningsformen i en VR-miljö. Bakgrunden till studien är att speciallärarstudenterna behöver öva upp sina färdigheter i att genomföra språk-, skriv- och läsutredningar. LÄS MER

  5. 5. Rise of The Robots : En innehållsanalys om representation av virtuella influencers

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Denise Sundvall; Sara Harila; [2019]
    Nyckelord :Virtuell influencer; representation; Instagram; semiotik; identitet; publik; interaktion; hyperrealitet; simulation;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks representationen av virtuella influencers och interaktionen mellan publiken. Syftet med undersökningen är att få en djupare förståelse för detta nya fenomen som idag växer på sociala medier, och framför allt Instagram. LÄS MER