Sökning: "virtuella föremål"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden virtuella föremål.

  1. 1. LiDAR Perception in a Virtual Environment Using Deep Learning : A comparative study of state-of-the-art 3D object detection models on synthetic data

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Samuel Skoog; [2023]
    Nyckelord :Object Detection; LiDAR; CARLA; Deep Learning; Autonomous Vehicles; Objektdetektering; LiDAR; CARLA; Djupinlärning; Autonoma fordon;

    Sammanfattning : Perceiving the environment is a crucial aspect of autonomous vehicles. To plan the route, the autonomous vehicle needs to be able to detect objects such as cars and pedestrians. This is possible through 3D object detection. However, labeling this type of data is time-consuming. LÄS MER

  2. 2. Design, Modeling, and Testing of a Force Feedback Haptic Device for Simulated Robot Interaction

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för systemteknik

    Författare :Patrik Lindström; [2023]
    Nyckelord :Force Feedback; Impedance Control; PD-gain; Dynamic Behavior; Closed-chain; Master-Slave; Parallel Manipulator; Kinematics Redundancy; Mass-Spring-Damper; Position Control; Current Control; Modeling; Design; Joints; Delta robot; Differential Equations; External Torques; Kinematics; Forward Kinematics; Inverse Kinematics; Dynamic Matrices; Jacobian; URDF; Haptics; Haptic Device; Solidworks; CAD; Maxon Motors; EtherCAT; Beckhoff;

    Sammanfattning : Haptic feedback is a growing phenomenon that incorporates the sense of touch through tactile sensations such as vibrations, electrical signals, air pressure, and sound waves or through force feedback, which employs torques and/or forces to replicate the pressure and weight of a simulated object. Utilizing haptic technology establishes a communication bridge between the user and the technical component, enhancing the user's understanding of the technical component's surroundings. LÄS MER

  3. 3. Att använda sonifiering som återkoppling för vikt i VR

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Patrik Lundqvist; Frida Jansson; [2022]
    Nyckelord :virtual reality; sonifiering; viktillusioner; viktuppfattning;

    Sammanfattning : Simulated virtual reality with VR headsets is a relatively new technology with many aspects to investigate. A problem for VR technology is the perception of weight; virtual objects that the user lifts provide no weight feedback with the conventional equipment available today. LÄS MER

  4. 4. Pay to win : En studie om mikrotransaktioners förändring av upplevelsen i onlinespel

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Douglas Hallin; William Portin; [2021]
    Nyckelord :microtransactions; virtual products; virtual objects; gaming experience; user experience; online gaming; consumption value; flow; mikrotransaktioner; virtuella produkter; virtuella föremål; spelupplevelse; användarupplevelse; onlinespel; konsumtionsvärde; flow;

    Sammanfattning : Spel är en av de största underhållningsbranscherna, vilket ger utvecklare möjlighet till stor lönsamhet. Syftet med denna studie är att identifiera faktorerna för varför spelare känner behov avatt göra köp av virtuella produkter i onlinespel och hur det kommer att påverka spelupplevelsen. LÄS MER

  5. 5. En balanserad MMO-ekonomi

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Andreas Lönnermark; Axel Sigl; [2021]
    Nyckelord :MMO; Game economy; inflation; A balanced MMO-economy;

    Sammanfattning : Ett MMO (Massively Multiplayer Online) är ett spel som spelas av många spelare samtidigt. Dessa spel består av virtuella världar som spelaren kan utforska. Många av dessa världar har en egen ekonomi med egna virtuella varor, tjänster och valutor. I denna uppsats presenteras analysen av ett par sådana ekonomier. LÄS MER